21.10.13

Z75 Zeldenrust deels gekanteld bij poging vlottrekken


De video van het gebeuren kun je HIER bekijken.

Een tweede poging door de sleepboot Triton, met een trekkracht van 70 ton, om het Zeebrugse vissersvaartuig van de strekdam af te halen lijkt eveneens mislukt. Dit keer gebeurde de poging bij springtij, maar het schip zit gewoon te hoog op de strekdam. Zelfs bij een stevige golfslag bewoog de kotter maandagavond voor geen millimeter. 
M A A R  plots om 19.12u kantelde het vaartuig met zeer veel geweld naar de linkerkant, doch leek nadien weer muurvast te liggen. Wel lijkt het achterschip een stukje van de strekdam afgegleden. De zes bergingsmensen, die op het voorplecht stonden, werden met geweld tegen de reling gesmakt. Of daarbij persoonlijk letsel geleden werd is niet bekend. Door het geweld van de slag ging ook de veiligheidsverlichting aan boord van het vaartuig uit. en viel de scheepsradar van de mast. Het punt van hoogwater is nu al geruime tijd verstreken. De kotter maakt nu meer slagzij dan tevoren. Het is niet bekend of het schip bij de kanteling schade heeft opgelopen. Het is ook te donker om dat te kunnen zien.  Het is onwaarschijnlijk dat het vaartuig maandagavond nog van de strekdam kan gehaald worden.
In principe kan het bergersbedrijf Mammoet het ook dinsdag nog proberen bij hoogtij. Of het schip uit 1986 echter de hoge kosten nog waard is blijft zeer de vraag. De Nederlandse Rijkswaterstaat gaat de komende uren dan ook beslissen hoe het verder moet. De kans wordt steeds groter dat “de zaag er in gaat” en dat het vaartuig ter plaatse ontmanteld wordt.

De honderden belangstellende, waaronder heel wat dagjesmensen uit Duitsland, dropen maandagavond ontgoocheld af toen de poging tot vlottrekken bij valavond werd afgeblazen. De Z75 kwam donderdagmorgen vroeg in moeilijkheden voor de Noord-Hollandse kust toen één van de netten van de bokkenvisser vastraakte in het schroef. Daardoor dreef het vaartuig stuurloos op de kust af en kwam tenslotte muurvast hoog op het strandhoofd vast te zitten.