Singapore zet met Zeebrugge en Antwerpen in op LNG en meer containers
In Singapore hebben vertegenwoordigers van
de haven van Zeebrugge en Antwerpen dinsdag een akkoord gesloten om LNG zo
efficiënt mogelijk ter beschikking te stellen aan de scheepvaart. De
overeenkomst kwam tot stand door de ondersteuning van Vlaams minister Hilde
Crevits en de Singaporese minister van Transport Lui Tuck Yew.LNG is voor de
scheepvaart een aantrekkelijke oplossing om aan de strenge emissienormen te
voldoen en de zeevaart competitief te houden. Havens worden geconfronteerd met
de uitdaging om op een veilige manier LNG op te slaan en beschikbaar te
stellen aan de scheepvaart. Om deze uitdagingen in goede banen te leiden, gaan
de drie havens bunkerprocedures zoveel mogelijk harmoniseren en knowhow met
elkaar uit te wisselen. De havens gaan ook gezamenlijke onderzoeksprogramma’s
opzetten.
‘Vandaag
staan we in de maritieme wereld aan de vooravond van zo’n energietransitie die
de belofte inhoudt van een schonere toekomst’, zei Crevits bij de
ondertekening. ‘Om het transport over water op een duurzame wijze te laten
verlopen moet de uitstoot van schadelijke en vervuilende emissies door
scheepsbrandstof worden teruggedrongen. LNG is een milieuvriendelijke brandstof en veruit
het goedkoopste alternatief voor zware stookolie. Je kan LNG gerust de
brandstof voor ontwikkeling en vooruitgang noemen, een wissel op de toekomst.
Ik ben dan ook bijzonder verheugd dat de havens van Antwerpen, Zeebrugge en de
grootste bunkerhaven ter wereld, de haven van Singapore, gaan samenwerken om
LNG zo vlot en efficiënt mogelijk als brandstof ter beschikking te stellen aan
de scheepvaart. Samenwerking met een andere wereldspeler zal ervoor zorgen dat
Vlaanderen haar koppositie behoudt in Europa voor de ontwikkeling van
LNG-infrastructuur.’
Meer en meer ziet de scheepvaart LNG,
vloeibaar aardgas, als nieuwe brandstof voor schepen. Dat heeft alles te maken
met de scherpere limieten die de InternationalMaritime Organization vanaf 2015
oplegt voor de zwaveluitstoot van schepen in de zogenoemde Sulphur Emission
Control Areas. Hieronder vallen onder meer het Kanaal, de Noordzee en de
Baltische Zee. Onder diezelfde regelgeving dalen de zwavellimieten vanaf 2020
ook scherp buiten die gebieden.
Verder werd door de Vlaamse havendelegaties
en minister Crevits gisteren ook overleg gepleegd met de top van PSA. Onderwerp
van gesprek was het vergroten van de containertrafiek tussen de eilandstaat en
de Vlaamse havens.