Prijsstelling Vlaamse loodstarieven schaadt Nederlands loodswezen
Het Nederlands loodswezen zegt financieel
het slachtoffer te zijn van de politiek die de Vlaamse overheid voert om de
loodstarieven voor de eigen havens uit concurrentieoverwegingen vrij laag te
houden. Voor de Vlaamse loodsen maakt dat niets uit. Zij zijn in
overheidsdienst. Het Nederlands loodswezen is in 1988 verzelfstandigd.
Nederlandse loodsen zijn zelfstandige ondernemers die zichzelf moeten bedruipen.
Tot 2009 waren de loodstarieven aan elkaar gekoppeld. Sindsdien stelt de
Vlaamse overheid de tarieven vast en die zijn volgens onze noorderburen niet
kostendekkend. Nederlandse loodsen moeten daardoor jaarlijks miljoenen
toeleggen op hun dienstverlening. De Nederlandse loodsen hebben deze kwestie
voorgelegd aan een Vlaamse arbitragecommissie die hen 8 miljoen euro heeft toegekend.
Tot betaling kwam het echter niet. Er komen nu verdere juridische stappen. Nederlandse
loodsen bedienen 27,5 procent van alle zeeschepen voor Antwerpen en Gent,
Vlaamse loodsen 72,5 procent. Dat is in het verleden zo afgesproken.