Kwaliteits- en patiëntveiligheidsindicatoren op ziekenhuiswebsite
Als één van de eerste ziekenhuizen in
Vlaanderen lanceert AZ Gezondheidszorg Oostkust een pagina op haar website waar
kwaliteit en patiëntveiligheid transparant worden gemaakt voor het brede
publiek. Het opvolgen van klinische indicatoren is echter niet nieuw voor ons
ziekenhuis. Sinds 2004 worden bepaalde kwaliteitsindicatoren geregistreerd:
valpartijen, doorligwonden, sterftecijfer, wachttijden op de
spoedgevallendienst, ziekenhuisinfecties op intensieve zorgen, gebruik van
handalcohol. Hiervoor werd AZGO lid van het netwerk Navigator van de KULeuven.
Onder invloed van het nieuwe toezichtmodel
van het Vlaams agentschap Zorginspectie, het Vlaams Indicatorenproject voor
Patiënten en Professionals (VIP²) en het streven naar een kwaliteitslabel
(NIAZ) werden in 2012 een aantal indicatoren toegevoegd m.b.t. handhygiëne en
patiëntenidentificatie. Eind 2012 werd een continue meting gestart van de
patiënttevredenheid. Het aantal patiënten dat ons ziekenhuis zou
aanbevelen aan familie of vrienden werd in 2013 opgenomen als indicator.
Deze indicatoren werden ontwikkeld om de
verantwoordelijken binnen het ziekenhuis (directiecomité, zorgmanagers,
hoofdverpleegkundigen, artsen) informatie te geven over de kwaliteit van de
zorg, dus om intern te kunnen bijsturen en te verbeteren. Toch willen wij de
resultaten van deze indicatoren nu ook extern kenbaar maken. Op de nieuwe
pagina van onze website vindt de bezoeker een grafiek van de resultaten van
metingen m.b.t. handhygiëne, identificatie van patiënten, patiënttevredenheid,
doorligwonden (decubitus) op de zorgeenheden chirurgie en geriatrie, de wachttijden
op de spoedgevallendienst en ongeplande opnames na behandeling in het
dagziekenhuis. Bij elke indicator wordt een toelichting gegeven over de meting
zelf, over de betekenis van het resultaat en over de acties die nu reeds
genomen worden om deze uitkomst te verbeteren. Dank zij het netwerk Navigator
(KULeuven) beschikken we ook over cijfers zodat we ons resultaat kunnen
vergelijken met een grote groep van Vlaamse ziekenhuizen.
Intussen hebben we ook huisartsen, senioren
en andere inwoners van Knokke-Heist en Blankenberge aangesproken om de website
na te kijken. Met hun reacties kunnen we de informatie nog beter afstemmen op
hun noden.
Wie meer informatie wenst over de
indicatoren en/of over de resultaten kan terecht bij Wouter Cattoor,
kwaliteitscoördinator (wouter.cattoor@vzwgo.be,
050/63.35.34).