Veiligheid nooit in gevaar door technisch probleem uitwateringssluis op Leopoldkanaal??
Waterwegen en Zeekanaal NV bevestigt dat er
voor het weekend een elektromechanisch probleem ontstaan is aan de
uitwateringssluis op het Leopoldkanaal in Heist. Daardoor kon de
uitwateringssluis niet langer automatisch bediend worden. Om te voorkomen dat
er tijdens het hoogtij zout zeewater in het Leopoldkanaal terecht zou komen, is
preventief de uitwateringssluis voor het weekend manueel dichtgezet. Tijdens
het weekend is door de hevige regenval het waterpeil op het Leopoldkanaal
gestaag beginnen stijgen waarbij in de nacht van zondag op maandag het
pre-waakpeil werd bereikt. Dit werd gedetecteerd en gealarmeerd door het
automatische peilbewakingssysteem. Op dat moment is er onmiddellijk iemand van
Waterwegen en Zeekanaal NV ter plaatse geweest om de nodige maatregelen te
nemen en tijdens het eerstvolgende laagtij de schuiven van de uitwateringssluis
manueel te openen. Het waterpeil is daarop onmiddellijk beginnen dalen en heeft
sindsdien het pre-waakpeil niet meer overschreden.
Waterwegen en Zeekanaal NV benadrukt dat er op
geen enkele moment een veiligheidsprobleem ontstaan is gezien slechts het
pre-waakpeil overschreden is en Waterwegen en Zeekanaal NV daarop onmiddellijk
en gepast actie ondernomen heeft om het waterpeil opnieuw te doen dalen. Verder
ontkent Waterwegen en Zeekanaal NV dat er in het verleden regelmatig problemen
waren met het automatisch openen en sluiten van de uitwateringsconstructie.
Ondertussen wordt het elektromechanisch
probleem onderzocht en zo snel als mogelijk opgelost. Tot dan zal Waterwegen en
Zeekanaal NV er sowieso blijven voor zorgen dat, wanneer noodzakelijk, bij
laagwater steeds water vanuit het Leopoldkanaal in de zee geloosd kan worden.
Maar…
Maar in een studie in opdracht van het
Visserijfonds en het Agentschap Natuur en Bos staat, dat door de beperkte
lozingscapaciteit van het Leopoldkanaal, een pompgemaal zal gebouwd worden dat
bij piekdebieten het overtollige water naar het Schipdonkkanaal pompt. Dat is
echter dweilen met de kraan open. De lozingscapaciteit van het Schipdonkkanaal is even beperkt. De enige oplossing is een pompgemaal dat bij
de monding van de afleidingskanalen in Zeebrugge het overtollige water in zee
pompt, ook bij hoog water. Waterwegen en Zeekanaal NV moet dringend eens in
Cadzand gaan kijken.