Haai in een box: drugpreventie in het basisonderwijs
Zopas heeft de provincie West-Vlaanderen het
“Haai in een box” project officieel overhandigd aan de gemeente Knokke-Heist.
Deze educatieve doos vol materiaal voor preventie staat vanaf volgend
schooljaar gratis ter beschikking van de derde graad in het basisonderwijs. De
educatieve pakketten en boekjes werden toegelicht aan een publiek van
zorgcoördinatoren en leerkrachten. Zij kunnen de box gratis ontlenen bij de
Jeugddienst in het jeugd- en kunstencentrum De Marge. Het gaat om educatie over
middelengebruik voor kinderen in het vijfde en zesde leerjaar. Het project
steunt (zorg)leerkrachten en CLB-medewerkers om preventief te werken met de
leerlingen rond sociale vaardigheden en het gebruik van legale middelen.
Preventie van jongs af aan
Uit onderzoek blijkt dat kinderen steeds
vroeger starten met het gebruik van tabak, alcohol en medicatie. Die leeftijd
ligt intussen tussen de 10 en 12 jaar. Aangezien preventie enkele jaren voor
het eerste gebruik moet gebeuren, is het van groot belang dat er ook in het basisonderwijs
al aandacht besteed wordt aan preventie. Scholen vragen bovendien naar een
beknopt, duidelijk en onderbouwd preventieaanbod.
Sociale vaardigheden
De nadruk van het project ligt niet op de
middelen zelf, maar op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Op deze manier
leren de kinderen verantwoord omgaan met de middelen. De box bevat didactisch
materiaal om te werken rond zelfbeeld, zelfwaarde, zelfvertrouwen,… Dit zijn
belangrijke aspecten voor de kinderen om verantwoord deel te kunnen nemen aan
het sociale leven.
Inhoud van de box
Haai in de Box bevat een handleiding voor
de leerkracht. Die handleiding bestaat uit een didactische fiche per spel, boek
of educatief pakket met inhoudelijke en praktische informatie over het
materiaal. Per fiche staat vermeld welke eindtermen de leerkracht kan bereiken
door het materiaal te gebruiken. Zo kan die zelf bepalen met welke materialen
hij of zij aan de slag wil. Het is namelijk erg belangrijk om op maat van de
specifieke klas te kunnen werken.