28.1.12

Voormalige “Prins Filip” wordt omgebouwd

De veerboot “Norman Spirit”, de ex-“Prins Filip”, wordt momenteel op de Arnowerf in Duinkerke verbouwd voor de nakende inzet op de Korte Kanaalroute. Na het faillissement van SeaFrance start binnenkort namelijk een nieuwe veerlijn op het traject Dover-Calais. Het gaat om een joint venture van LD Lines en DFDS Seaways, die twee ferries gaan inzetten. Ondermeer wordt het achterschip van de “Norman Spirit” aangepast. Dat is nodig voor een efficiënter gebruik van de dubbele los/laadbruggen in Dover. Op die manier worden de haventijden tot een minimum beperkt. Men wil namelijk vijf maal per dag over en weer varen. Als tweede schip voorziet men momenteel de ferry “Côte d'Albatre”. Dit schip is feitelijk niet echt geschikt voor de Korte Kanaalroute daar het geladen en gelost wordt over het hoofddek en met interne opritten werkt. Laden en lossen verloopt derhalve niet erg vlot. De nieuwe ferrycombinatie heeft al 200 voormalige zeelui van SeaFrance voor een lang onderhoud gevraagd en zou binnen de twee weken kunnen van wal steken. In een later stadium zou een bod kunnen worden gedaan op één of twee recent gebouwde ferry’s van SeaFrance. Eurotunnel en een personeelsgroep van Seafrance willen eveneens een nieuwe operatie opstarten. Het is echter de groep die het snelst de vaarslots van ex-SeaFrance kan opnemen bij de havendiensten die uiteindelijk zal kunnen beginnen als eerste nieuwe operator. P&O Ferries dreigt inmiddels met acties bij de EU omdat LD Lines/DFDS of Eurotunnel/SCOP een te groot marktaandeel zouden kunnen verwerven of schepen te goedkoop zouden kunnen kopen. Dat zou de concurrentie vervalsen.