4.2.13

China krijgt indirect belang in Zeebrugge

De Franse containerreus CMA CGM verkoopt voor 400 miljoen euro een belang van 49% in haar terminaldivisie Terminal Link aan China Merchant Holdings Int. De partijen hebben daarover zopas een overeenkomst ondertekend. De transactie moet medio dit jaar afgerond zijn. De verkoop past in een financiële herstructurering van de Franse rederij, waarover de groep al geruime tijd met zijn financiers onderhandelt. Daarover wordt volgende maand een akkoord verwacht. De groep heeft een totale schuldenlast van 5,7 miljard dollar, waarvan 4,6 miljard is verstrekt door banken. Terminal Link heeft belangen in vijftien havens en de terminals waren vorig jaar goed voor een totaal volume van 8,1 miljoen standaardcontainers, waarmee de groep wereldwijd op de twaalfde plaats staat. De Fransen controleren in onze kusthaven 35 procent van Container Handling Zeebrugge. Onder de overeenkomst vallen onder meer ook nog terminals in Malta Freeport, Fos, Le Havre, Antwerpen, Duinkerke, Montoir, Miami, Houston, Pusan, Xiamen, Tangier, Casablanca en Abidjan. Die belangen variëren van 10% in Antwerpen tot 50% in Malta en 99,5% in Casablanca. Een aantal belangen is uitgezonderd van de overeenkomst, zoals de recente investering in Long Beach. Ook het belang van 10% in de in aanbouw zijnde terminal van Rotterdam World Gateway op de Maasvlakte werd niet in de transactie tussen de Fransen en de Chinezen opgenomen. 

China Merchant Holdings International (CMHI) is de grootste private terminal operator van China, met een marktaandeel van 32%. De groep heeft belangen in acht Chinese havens en verder in Colombo (Sri Lanka) en Afrika. De terminals die tot de groep behoren behandelden in 2012 meer dan 60 miljoen standaardlaadkisten.