8.11.11

Reder gaat wet overtreden om bemanning te beschermen

Rederij Vroon Shipping uit de Sluise deelgemeente Breskens gaat gewapende beveiligers aan boord van één van haar schepen stationeren. Eén van de nieuwe schepen van Vroon vaart in januari namelijk op de Indische Oceaan. In dat gebied hebben Somalische piraten dit jaar al 26 schepen gekaapt. ‘Ik ga het niet stiekem doen, want ik schaam me er niet voor dat ik mijn bemanning wil beschermen’, zegt directeur Coco Vroon. De reder hoopt met deze wetsovertreding voor de strafrechter gesleept te worden. Vroon roept alle reders in onze regio op om dit voorbeeld van 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te volgen. Volgens de wet mogen koopvaardijschepen namelijk geen particulier bewapend personeel aan boord hebben. In Groot-Brittannië heeft premier Cameron een paar dagen geleden trouwens beslist dat schepen onder Britse vlag wèl toelating krijgen om gewapende SeaMarshals aan boord te hebben.