20.5.10

Ronde van België volgende week in Knokke-Heist

Donderdag werd in Gent de Ronde van België voorgesteld. De tweede rit van de wielerwedstrijd komt op donderdag 27 mei aan in Knokke-Heist na een rit van 157 km vanuit Eeklo. De dag erop wordt in de badstad gestart voor de tocht naar Mechelen over 191 km. De organisatoren geloven dat het de mooiste Ronde tot nu toe wordt, met Oscar Freire, Philippe Gilbert en Stijn Devolder als blikvangers. Er nemen 21 ploegen aan deel, waarvan er zes het ProTourstatuut hebben. Bij de renners ook Heistenaar Benny De Schrooder. Hoewel hij niet langer prof is bij het An Post-Sean Kelly Team blijft De Schrooder gedreven. 'Ik ga voluit voor een tweede kans bij de grote jongens. Er was eind vorig jaargeen mogelijkheid meer om mij een contract als beroepsrenner te geven. Omdat ons continentaal team Belgisch werd (onder meer om de Ronde van België te kunnen rijden), mochten er slechts drie profs aangetrokken worden. Naast Niko Eeckhout kregen ook Pieter Ghyllebert en Kenny Lisabeth een contract. Het enige verschil is het Belgisch kampioenschap. Ik zal bij de elite zonder contract moeten rijden. Voor het overige kan ik de profwedstrijden blijven afwerken. Ik krijg voldoende kansen om me in de belangstelling te rijden.' Vorig jaar ging de eindzege in de Ronde van België naar de Nederlander Lars Boom zonder dat die zelf maar één etappe won.