17.4.08

Pestcontroles in Knokke-Heist bedreigen honderden banen

Lijst Dedecker (LDD) stelt vast dat de inspectie op zondagarbeid aan de Belgische Kust onverminderd doorgaat. Michèle Wouters van LDD-Oostkust. “Sedert het einde van de Paasvakantie zijn de controleurs volop gestart met controle op zondagwerk. Het regent telefoontjes van zelfstandigen die terecht panikeren over de gevolgen van de zondagsluiting die hen boven het hoofd hangt.”


“Vorige zondag bleven er al winkels dicht om de zware boetes te vermijden. Hier alleen al, in Knokke-Heist, staan naar schatting 300 banen op de tocht. Als die mensen in één fabriek zouden werken, halen ze meteen de nationale pers. Maar nu gaat het ‘maar’ om enkele kleine ondernemers en zelfstandigen,” zegt Michèle Wouters. “Als je dit doortrekt naar de hele kust kom je zelfs aan duizend jobs en meer.” Een zelfstandige getuigt: “Ik zal één personeelslid moeten ontslaan. Mijn omzet zal met 20% minstens dalen. Ik moet 10 maanden op voorhand mijn aankopen doen en hield dus geen rekening met deze pestcontroles. Ik weet nu al dat ik met veel stock zal blijven zitten. Hoe kan men als startende ondernemer het hoofd boven water houden?”

LDD Oostkust wijst ook op de neveneffecten van de controles. “Het is een sneeuwbaleffect” reageert Michèle Wouters “de horeca zal ook delen in de klappen. Alleen voor een drankje en een hapje komen de toeristen niet naar Knokke-Heist. De belastingen zullen minder opbrengen, en de gemeente zal nog geld verliezen op haar parkeermeters”. Lijst Dedecker laat de ondernemers niet in de kou staan en zet zich in voor een snelle en definitieve regeling. Nu zondag, 20 april, voeren de zelfstandigen een petitieactie bij hun klanten om de burgers bewust te maken van het probleem. De onrechtvaardige maatregel zal op affiches aan de ramen worden verduidelijkt.

LDD-kamerlid Martine De Maght heeft op federaal niveau de kat de bel aangebonden. Het is door een ‘vergetelheid’ in de wet dat de handelaars aan de kust niet langer open mogen blijven op die zondagen in het tussenseizoen. “Een drama voor de kust,” stelt De Maght,” waar sommige handelaars 30 tot 40% van hun omzet halen op zondag. Ik heb het probleem in het parlement meteen aangekaart bij toenmalig Minister van Werk Josly Piette. De minister heeft beloofd de zaak op te volgen. Maar ik heb nog niets gehoord van zijn opvolger Joëlle Milquet. De regering verstopt zich nu nog achter een advies van de Nationale Arbeidsraad, dat eerst moet worden ingewonnen.”


Ahum: Als de zondagsrust moét,
dan moeten ook alle kerkklokken zwijgen,
dat is pas rust!