14.8.13

Geen tweede Kanaaltunnel voor 2030

Tegen 2015 zal de Britse overheid een analyse maken over de wenselijkheid van vijf grote projecten die op lange termijn de mobiliteit in het Verenigd Koninkrijk moeten verbeteren zowel voor het personenvervoer als voor het vrachtverkeer. De bouw van een tweede Kanaaltunnel, die vooral zou dienen voor vrachtverkeer, is één van deze projecten die tussen 2020 en 2025 zouden kunnen opgeleverd worden.

"Maar enkele belangrijke stakeholders zoals de Britse en Franse vervoerdersfederaties hebben al gesteld dat zij een tweede vaste verbinding niet echt zien zitten voor 2030. De volle capaciteit van de huidige tunnel is nog niet echt gebruikt – slechts 70 procent is dat nu - en de ferrylijnen blijven een goed alternatief bieden zowel op de korte as als op de Noordzee en in het Westelijk Kanaal. Ook het doorgaand passagiersvervoer stijgt niet echt dramatisch omwille van de expansie van de Europese luchtvaart" luidt het bij de betrokken ministeries in Londen.  De havendirecties in Dover en Calais gaan intussen wel nieuwe grotere terminals uitbouwen tegen 2020 en zien ook geen noodzaak voor een tweede vaste as. Maar, het is algemeen geweten dat de Britse overheid alvast één groot project wil lanceren in de komende jaren in een poging het economisch optimisme aan te wakkeren.