22.2.13

Politie staat nog nergens met gebruik sociale media

Een aantal politiediensten in het noorden van onze provincie waagt zich schuchter op het pad van sociale media zoals Twitter en Facebook. In Knokke-Heist is dat nog niet het geval, maar men zou er wel aan denken. De Politiezone Blankenberge-Zuienkerke was de eerste om met de sociale media scheep te gaan. Maar het gebruik dat de politie ook in het binnenland maakt van deze media laat veel te wensen over. Ze zijn zeker geen voorbeeld van hoe het moet. Als men in Knokke-Heist bij de politie efficiënt zou willen gebruik maken van de sociale media, dan zal er heel wat moeten veranderen. Momenteel is de communicatie van de politie naar bevolking en pers zo goed als onbestaande. Het grote voorbeeld voor hen zou straks de Zeeuwse politie moeten zijn. Die maken 24 uur per dag professioneel gebruik van bijvoorbeeld Twitter. De resultaten zijn er dan ook naar. Het publiek helpt volop criminelen klissen door informatie aan te leveren. Bij onze noorderburen wordt zowat elk ongeval dat verkeershinder veroorzaakt onmiddellijk getweet. Dat omvat ook informatie over hoe de hulpverlening verloopt. Verder worden verkeerscontroles meegeeld, details over berovingen, het weerleggen van geruchten, en het beantwoorden van vragen van twittergebruikers. De Zeeuwse politie gebruikt Twitter ook bij het zoeken naar verdwenen personen, ook als die nog maar een paar uur vermist zijn. Bij “weer terecht” volgt ook een bedanking voor het uitkijken. Verder wordt de aanhouding van dieven getweet met een omschrijving van de buit. Ook gebruikt de politie over de grens Twitter voor het oproepen naar getuigen van misdaad of ongeval. Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat dergelijke openheid ooit bij onze politiediensten schering en inslag zal zijn. 

Als je zelf wil zien hoe de Zeeuwe politie het aanpakt volg hen dan op Twitter.