26.10.09

Topkok Sergio Herman krijgt toppunten van GaultMillau

De in Knokke-Heist wonende driesterrenchef Sergio Herman van restaurant Oud Sluis krijgt van GaultMillau de hoogst haalbare score. Nooit eerder kreeg een chef in de Benelux van de restaurantgids het maximum van de punten. ‘Volgens de gids is de keuken van Sergio Herman absolute top. Beter dan 20 op 20 kan moeilijk, al geeft Herman zelf vaak te kennen dat er altijd ruimte is voor verbetering. Maandag is de Belgische gids gepresenteerd en daar is het twintig-punten-nieuws voor Sergio uitgelekt. Toen de topprijs later tijdens een gala in Scheveningen bevestigd werd leverde dat Sergio een staande ovatie op. ‘Wat moet ik hier op zeggen’, waren de eerste woorden van de superkok. ' In mijn ogen bestaat perfectie niet. Maar ik krijg kippenvel van dit moment. Ik hoop dat ik de twintig punten ga waarmaken’ aldus Sergio Herman. Daarnaast kreeg zijn sommelier Benjamin de Buck de award voor meest talentvolle sommelier van het jaar. In eigen land doen ook Bart Desmidt van restaurant Bartolomeus in Knokke-Heist en Danny Horzeele in Lissewege het uitstekend met een 18 op 20. Zowel de Sel Gris in Duinbergen als de Oosthoek in het Zoute halen een bewonderenswaardige 15 op 20. Jardin Tropical aan het Albertstrand die vorig jaar nog werd bekroond als restaurant met de beste ontvangst en bediening, scoort opnieuw sterk met 16 op 20.