Posts tonen met het label zeebrugge. Alle posts tonen
Posts tonen met het label zeebrugge. Alle posts tonen

8.7.07

Druk weekend voor het toerisme aan de Oostkust

Dankzij de 27ste editie van de Marinedagen in Zeebrugge en de dagjesmensen die naar Knokke-Heist afzakten is het een druk weekend geworden voor het toerisme aan de Oostkust. "Vooral de restaurants en tearooms met een terras op de dijk hebben dit weekend goed gedraaid" aldus Toerismedirecteur André Desmidt in de badstad. Ook winkels en boetieks haalden in veel gevallen een aardige omzet. Het weer was volgens Desmidt iets te wisselvallig om een massa toeristen op het strand te krijgen. Maar toen de zon zich zondag volop liet zien, zetten heel wat badkarhouders toch alles uit wat ze in huis hadden. Voor het verblijfstoerisme is het weer momenteel echter te wisselvallig. Toch is de huidige bezetting van hotels en appartementen in Knokke-Heist ongeveer normaal voor het begin van juli.


In Zeebrugge was het echter meer dan normaal druk. Zaterdag en zondag kwamen meer dan 50.000 bezoekers de internationale vloot marineschepen en andere evenementen bekijken in de Marinebasis. Het publiek had vooral interesse voor het nieuwe fregat Leopold I. Tijdens de Open Havendag kon het publiek trouwens verder nog een bezoek brengen aan een van de grote autoschepen, een containerkade, een fruitsapfabriek en de ferry's naar Hull en Rosyth. Zondagavond werd het feestweekend afgesloten met optredens van onder meer Raymond van het Groenewoud en een spectaculair Chinees vuurwerk.

7.7.07

Albert II-dok officieel in gebruik gesteld

Met een havenwijd getoeter van zeeschepen werden om 10.30u zaterdagmorgen de feestelijkheden rond 100 jaar haven van Zeebrugge en de vlootdagen ingezet. Een van de hoogtepunten was het officieel in gebruik nemen van het Albert II-dok. Dat gebeurde door Prins Filip en prinses Mathilde. Ze vervingen koning Albert II die vandaag pas het ziekenhuis verliet na een heupoperatie. Het Albert II-dok kan de grootste containerschepen ter wereld ontvangen. Het dok zal op korte termijn bijdragen tot een aanzienlijke volumeverhoging in Zeebrugge. Nu verwerkt Zeebrugge op jaarbasis 1,65 miljoen containers, maar dat moeten er dankzij het Albert II-dok op termijn 5 miljoen worden. Het is meteen het laatste dok dat in de Zeebrugse voorhaven wordt aangelegd. Als straks alle kaaimuren er staan, zit de Westelijke voorhaven vol. Momenteel is aan het dok de containerterminal van APM Terminals gevestigd. Vlaams minister-president Kris Peeters wees in zijn toespraak op de noodzaak van samenwerking tussen de Vlaamse havens. De Vlaamse regering heeft al 1 miljoen euro gereserveerd voor de uitvoering van een actieplan voor de samenwerking.Zeebrugge viert dit weekend zijn eeuwfeest. Naar aanleiding van het eeuwfeest van de haven vinden de volgende dagen nog diverse feestelijkheden plaats in Brugge en Zeebrugge. Zo is er morgen zondag een open havendag.

4.7.07

Marine verwacht massa's volk voor de Vlootdagen

In Zeebrugge wordt komend weekend een massale toeloop van volk verwacht voor de 27ste editie van de Vlootdagen. Weinig Nederlanders weliswaar want gelijktijdig krijgen in Vlissingen eveneens de Marinedagen hun beslag. In Zeebrugge kunnen zaterdag en zondag van 10 tot 18 uur marineschepen uit binnen- en buitenland bezocht worden. Het paradepaardje wordt het fregat Leopold I, dat de Marine onlangs kocht van onze noorderburen. Maar ook de Duitse mijnenveger Herten, het Franse fregat Germinal en het Kroatische steunschip Mohorovicic kan men bekijken. In de loodsen van de Marinebasis zijn er verder demonstraties, concerten en tentoonstellingen gepland. De Seaking helikopter uit Koksijde zorgt tenslotte voor een reddingssimulatie. Uiteraard wordt ook het Russische zeilschip Kruzenshtern één van de grote blikvangers.

3.7.07

Filip opent Albert II-dok

Zaterdag zullen kroonprins Filip en prinses Mathilde in Zeebrugge het nieuwe Albert II-dok officieel inhuldigen en de traditionele vlootdagen van de marine openen. Ze doen dan in plaats van de koning, die herstelt van een heupoperatie. De feestelijkheden in Zeebrugge volgend weekend kaderen in de viering rond de honderdste verjaardag van de Oostkusthaven. Het was namelijk in 1907 dat de toenmalige koning Leopold II de oorspronkelijke Zeebrugse haven officieel in gebruik stelde. Het ging om een dam in zee, een vissershaven voor de Heistse vissersvaartuigen, een zeesluis en twee dokken op het Boudewijnkanaal. Vanaf de jaren 70 van de vorige eeuw werd gewerkt aan de uitbouw van onze kusthaven. Er kwamen strekdammen en een nieuwe zeesluis. Het nieuwe Albert II-dok bevindt zich in de voorhaven. Het biedt onder meer plaats aan een diepzeecontainerterminal.

Smokkelaars ingerekend

In het zuiden van Spanje zijn twee Britten gearresteerd die verantwoordelijk waren voor een internationale sigarettensmokkel via Zeebrugge. De twee hadden met de winst van de illegale tabakshandel inmiddels een restaurant opgezet in het Spaanse Salobrena. Ondertussen waren ze een 'masterplan' aan het uitwerken voor een grootschalige smokkelroute van Praag via Zeebrugge naar Groot-Brittannië. Het duo wordt woensdag door Spanje uitgeleverd.

27.6.07

Maandagmarkt in Zeebrugge

Er komt een marktdag bij aan de Oostkust. Naast de woensdag- en zaterdagmarkten in Knokke en de dinsdagmarkt in Heist krijgt nu ook Zeebrugge een bijkomende openbare markt. Volgens het plan zullen vanaf 2 juli elke maandagmorgen zo'n 20 marktkramers present zijn in de Donaasstraat bij de kerk in Zeebrugge dorp. Het is een centrale ligging voor de bewoners van het dorp en de oude vismijnwijk. De locatie is ook met de kusttram makkelijk bereikbaar. Of het experiment lukt is echter zeer de vraag. Op de vrijdagmarkt in Zeebrugge staat namelijk al jaren meestal slechts één marktkraam.

26.6.07

Komst koning naar Zeebrugge plots onzeker

De komst van koning Albert naar Zeebrugge op 7 juli is plots onzeker. De koning is namelijk opgenomen in het Sint-Janziekenhuis in Brussel met een gebroken dijbeen. In Zeebrugge zou de koning het nieuwe Albert de Tweededok officieel in gebruik stellen in het kader van de 100ste verjaardag van onze kusthaven. Verder stond ook een bezoek aan de Internationale Opendeur van de Marinebasis op het programma. Mogelijk moet de agenda van de vorst echter worden aangepast. Twee dagen na z'n bezoek aan Zeebrugge zou de koning in Gent aanwezig zijn bij de aankomst van de Ronde van Frankrijk. Ook dat dreigt nu in het water te vallen.

25.6.07

Te voet uit Zeebrugge naar IJsland...

Dankzij een tijdelijke ferry-overstapverbinding kan men vanuit Zeebrugge deze zomer met de wagen of zelfs te voet via Schotland naar Noorwegen en IJsland. Het is de eerste keer in de geschiedenis van onze kusthaven dat zoiets mogelijk is. Van de unieke reisweg kan men gedurende 10 weken gebruik maken. Met de Superfast veerboot uit Zeebrugge raakt men in één nacht in het Schotse Rosyth. Van daar uit kan men met de wagen of met het openbaar vervoer naar de kleine noordelijke veerhaven Scrabster. Dààr is vorige week de superferry Norröna van Smyril Line gestart met de zomerverbinding naar de Faroer-eilanden, Bergen in Noorwegen en Seydisfjödur op de Oostkust van IJsland. Of we daardoor aan ONZE Oostkust deze zomer extra IJslandse toeristen zullen mogen begroeten blijft op dit ogenblik nog koffiedik kijken...


20.6.07

Fusie van Oostende met Zeebrugge?

Nadat Oostende met alle middelen de Zeebrugse Visveiling wil opslorpen, zegt de Middenkusthaven nu ook voorstander te zijn om een fusie aan te gaan met de commerciële haven van Zeebrugge. Die mededeling kwam woensdagmorgen van de Oostendse havenvoorzitter Johan Vande Lanotte, wiens partij in de voorbije verkiezingen rake klappen kreeg. Door het wegvallen van de afvaarten van Ferryways raakte de haven van Oostende vorige week in nauwe schoentjes. Dat men dan gaat azen op Zeebrugge verwonderde de gebruikers van onze Oostkusthaven woensdag dan ook niet in het minst. Inmiddels zegt Vande Lanotte met drie rederijen te praten om naast Dart Line en Transeuropa Ferries verbindingen op Engeland in te leggen.

19.6.07

Kunstwerk van Jean Bilquin blijft op Zeebrugs strand

Het kunstwerk van Gentenaar Jean Bilquin dat sinds vorig jaar op het strand van Zeebrugge staat, blijft er staan. De kunstenaar heeft het werk geschonken aan de dienst van de Vlaamse overheid op wiens grondgebeid het kunstwerk staat. Het werk 'zoals de man die boot zag, in de lucht' maakte deel uit van de openluchttentoonstelling 2006 Beaufort. Normaal zou het werk vernietigd worden. Maar in het kader van de samenwerkingsovereenkomst werd het werk overgedragen aan MD&K (voorheen AWZ), het Vlaamse Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust op wiens grond het werk staat.

11.6.07

Uitbreiding Transportzone nodig

In Zeebrugge zijn er plannen om de overvolle Transportzone in zuidelijke richting uit te breiden; waar het nu nog landbouwgebied is. Maar het kan volgens de gebruikers niet snel genoeg gebeuren. Een zestigtal bedrijven uit de transport- en distributiesector hebben er een vestiging. Maar de zone is het slachtoffer van z'n eigen succes. Als er geen ruimte bijkomt dan zullen nieuwe bedrijven kiezen voor Vlissingen of Duinkerke. Naast ruimtegebrek is er nog een ander probleem in de Zeebrugse Transportzone. Vooral in de weekends richten Oost-Europese truckchauffeurs er vaak een ware ravage aan. Ook komt het er regelmatig tot zware vechtpartijen tussen de verschillende nationaliteiten.

8.6.07

Visserijsector tevreden over Lippens

De visserijsector in Zeebrugge en Knokke-Heist is bijzonder tevreden dat burgemeester Lippens krachtige taal heeft gesproken om de onwettige praktijken van de Oostendse vismijn aan de kaak te stellen. In Oostende zelf is men zwaar op de tenen getrapt, vooral omdat de oneerlijke handelspraktijken nu in het hele land geblokletterd werden. Burgemeester Lippens dreigde er donderdag mee om de wettelijke mogelijkheden voor het nemen van tegenmaatregelen te onderzoeken indien Oostende niet ophoudt met het opvrijen van reders uit Knokke-Heist en Zeebrugge.

EU wil zeeschepen volgen per satelliet

De Europese Unie wil zeeschepen voortaan volgen met de satelliet. Volgens de Europese verkeersministers moet de constante controle smokkel, olielozingen en terroristische aanslagen voorkomen. Het datacentrum dat de schepen volgt komt in Lissabon. In de Benelux wil men verder dat de satellietobservatie aansluit op het al bestaande systeem van de kustradar. Deze walradarketen heeft ondermeer steunpunten in Zeebrugge, Nieuwvliet en Terneuzen. In oktober wordt een besluit genomen over het volgsysteem voor zeeschepen. Het kan dan volgend jaar al worden geïnstalleerd.

7.6.07

Lippens mengt zich in de Visserijoorlog

Donderdagmiddag heeft ook burgemeester Lippens zich in de visserijoorlog tussen Zeebrugge en Oostende gemengd. Hij deed dat omdat hij meent dat de oneerlijke handelspraktijken van Oostende te tewerkstelling aan de Oostkust bedreigen.

Burgemeester Graaf Leopold Lippens heeft reeds meerdere malen de oneerlijke concurrentie van de Oostendse vismijn aan de kaak gesteld. Maar blijkbaar valt het protest in dovemansoren en volhardt Oostende in de boosheid. Meer nog, de handelspraktijken worden steeds agressiever. Zo is de Stad aan Zee een nieuw offensief begonnen door gedurende de periode van 1 juni tot 30 september 2007 alle vis van de Zeebrugse en Knokke-Heistse reders gratis met containertransport van Nederland, Denemarken, Frankrijk, Engeland over te brengen naar Oostende op voorwaarde natuurlijk dat de vis enkel en alleen daar geveild wordt.

Objectief cijfermateriaal toont duidelijk aan dat de stedelijke vismijn van Oostende beneden de kostprijs werkt, wat onvermijdelijk resulteert in verliezen die op hun beurt gefinancierd worden met overheidsgeld. De Stad Oostende is immers aandeelhouder via AGVO-Vismijn. Geen wonder dat de Oostendse vismijn een steeds diepere put maakt die telkens weer wordt aangevuld door de Oostendse belastingbetaler. Schepen Yves Miroir heeft inderdaad gelijk als hij stelt dat de vismijn van Oostende de grootste aan de Belgische kust is. Noch Zeebrugge, noch Nieuwpoort kunnen inderdaad tippen aan de rode cijfers waarmee Oostende ieder jaar scoort…

Wat de Knokke-Heistse burgervader vooral stoort, is de agressieve manier waarop Oostende de private Zeebrugse vismijn kapot wil maken. Zo werden alle reders van de Oostkust aangeschreven dat het gratis transport enkel geldt als de geconsolideerde omzet per aanvoer minimum 50.000 EUR bedraagt. In werkelijkheid speelt de gerealiseerde omzet echter geen rol want ook de Z-186 kon met een omzet van ongeveer 33.000 EUR reeds op 25 mei 2007 genieten van dit aantrekkelijke aanbod. Ook telefonisch worden de reders aan de Oostkust voortdurend gestalkt om toch maar hun vis in Oostende te laten veilen. De Oostendse vismijn gaat zelfs zo ver om in de haven van Zeebrugge een pakhuis ter beschikking te stellen van een klant die daar zijn activiteiten kan ontplooien om uiteindelijk zijn producten in Oostende aan de man te brengen…

Voor Graaf Leopold Lippens is de Oostendse strategie duidelijk: de vloot en aanverwante bedrijven van Zeebrugge integraal overbrengen naar Oostende, tegen welke prijs dan ook. Door de meeromzet die dit zal opleveren, kan de Stad Oostende dan op termijn zijn financiële tussenkomsten stelselmatig afbouwen tot de stedelijke vismijn weer break-even draait.
Het Gemeentebestuur van Knokke-Heist vindt deze strategie verwerpelijk en duldt dan ook niet dat Oostende uit de problemen wil geraken op de kap van een ander. De Zeebrugse visveiling en een honderdtal op het Europese Visserij Centrum gevestigde bedrijven hebben tot nog toe op zijn minst 100 miljoen EUR geïnvesteerd en stellen gezamenlijk minstens 500 personen te werk, vissers nog niet meegerekend. Het kan toch niet dat deze bloeiende tewerkstelling, gegroeid door het vrije-markt principe, zomaar leeggezogen wordt door één enkele instelling die enkel en alleen de kop boven water kan houden dankzij overheidssubsidies?
Vlaams Minister-President Yves Leterme heeft tot nu toe altijd gesteld dat in plaats van een visserijoorlog tussen Zeebrugge en Oostende, beide partners beter zouden samenwerken. Samenwerking steunt echter op vertrouwen. Zolang Oostende dit vertrouwen schendt door zonder enige vorm van overleg voor de dag te komen met wanpraktijken, dan kan er van samenwerking nooit sprake zijn. "Indien Oostende niet ophoudt met het opvrijen van al onze reders, dan zal Knokke-Heist in samenwerking met de Zeebrugse vismijn, onderzoeken welke wettelijke mogelijkheden er voor handen zijn om eens vreemd te gaan bij de Oostende bedrijven", aldus een strijdvaardige Graaf Leopold Lippens. De Stad aan Zee kan zich alvast voorbereiden op een tweede beleg van Oostende.

6.6.07

Herindeling Provinciaal Voetbal

Dinsdagavond werden de nieuwe reeksindelingen vastgelegd voor het West-Vlaams provinciaal voetbal voor het nieuwe speelseizoen. De provinciale competitie start tijdens het weekend van 1 en 2 september en zal duren tot 20 april 2008. Er zijn twee vrije speeldagen voorzien. FC Knokke blijft uiteraard in Eerste Provinciale. FC Heist komt in de A-reeks van Tweede Provinciale terecht. In Derde Provinciale was er heel wat commotie. Daar moest zelfs gestemd worden over de definitieve indeling. VVWestkapelle blijft in de B-reeks. Door verschuivingen werden daar nu ook Ruiselede en Dosko Kanegem aan toegevoegd. Zeemeeuw Zeebrugge en Moerkerke blijven in Vierde Provinciale B. De Beker van West-Vlaanderen gaat van start op 28 juli.

Oostkust Reders Prooi voor Oostende

Reders uit Knokke-Heist en Zeebrugge worden door gratis vervoer van hun containervis uit Frankrijk en Wales naar de vismijn in Oostende gelokt. Dat Autonoom Gemeentebedrijf wordt door subsidies van Stad Oostende overeind gehouden en werkt nu duidelijk onder de marktprijs om klanten weg te halen bij de Zeebrugse Visveiling. De ZV heeft dinsdagavond dan ook in een schrijven Minister-President Yves Leterme aangemaand dringend paal en perk te stellen aan een nieuwe reeks oneerlijke en agressieve concurrentiepraktijken vanwege de Stedelijke vismijn van Oostende. De Zeebrugse Visveiling wijst de Minister-President op de schade die door dit alles wordt aangericht in de Vissector aan de Oostkust. Honderd bedrijven op het European Fish Centre in Zeebrugge, die minstens 100 miljoen euro hebben geïnvesteerd en 500 mensen te werk stellen (zonder de vissers) worden door de acties vanuit Oostende in hun voortbestaan bedreigd. Ook werd Gouverneur Paul Breyne verzocht om een vergadering van alle betrokken partijen samen te roepen.

Meer info: Bom Barst tussen Zeebrugge en Oostende

5.6.07

Figuranten Wittekerke Gezocht

In Knokke-Heist en Zeebrugge is men al jaren gewoon aan het weg en weer geloop van de filmcrews voor de populaire Vlaamse soap Wittekerke. Momenteel is een drukke opname gepland waarvoor veel volk nodig is. Daarom is men voor een aanstaande filmsessie van deze VTM-reeks in onze regio op zoek naar zoveel mogelijk figuranten. Ben je vrij op dinsdag 12 juni en wil je een dagje 'filmster' zijn ? Hier is je kans. De opnames vinden komende dinsdag plaats in Zeebrugge. Er is een onkostenvergoeding voorzien van 25 Euro per persoon.


Meer info: 016/30 19 04 of mail naar svanlinthout@ddeg.be.

4.6.07

Klacht tegen "Union Pearl"?

In Zeebrugge wordt de sleepboot "Union Pearl" verweten geen assistentie te hebben verleend na het omslaan van een pleziervaartuig in de voorhaven. Het motorbootje Caro kapseisde zondagnamiddag met drie opvarenden aan boord. Booteigenaar Eric Hanssens uit Zarren kon zichzelf redden en slaagde er ook in zijn zus en zijn 67-jarige moeder naar de oppervlakte brengen. Daar werden ze gered werden door de Blankenbergse Zeereddingsdienst, die toevallig in de Zeebrugse haven aanwezig was. Ze werden tijdelijk met onderkoelingsverschijnselen overgebracht naar het Ter Linden Ziekenhuis in Knokke. Hanssens stelt dat de motorboot kapseisde door de boeggolf veroorzaakt door de "Union Pearl" die tegen hoge snelheid de haven kwam binnenvaren. Hij overweegt nu klacht in te dienen tegen de kapitein van de "Union Pearl", omdat de zeesleper gewoon is doorgevaren zonder hulp te bieden.

3.6.07

Motorboot gezonken

In de Zeebrugse voorhaven is zondagnamiddag een motorboot gezonken. Alle opvarenden zijn ongedeerd. Wel zijn twee mensen met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis overgebracht. De zeevaartpolitie van Zeebrugge heeft het pleziervaartuig inmiddels laten wegslepen. De motorboot lag langs de kade toen deze begon water te maken en hinderde op die positie het andere vaarverkeer. Waardoor de motorboot lek sloeg moet nog worden uitgezocht.

30.5.07

Zeebruggelingen plots niet meer tweederangs

Inwoners van Zeebrugge, Zwankendamme en Lissewege mogen voortaan weer in de gotische zaal van het Brugse stadhuis trouwen. Dat heeft de gemeenteraad beslist. Tot nu toe waren de bewoners van het noorden van Brugge verplicht om hun huwelijksbelofte in de trouwzaal van het gemeenschapshuis in Zeebrugge af te leggen. Maar deze discriminatie bleek een doorn in het oog te zijn van heel wat trouwlustige koopeltjes in de kustgemeente. Nu kunnen zij ook in de gotische zaal van het stadhuis terecht. Wie wel in Zeebrugge wil trouwen kan dat nog op vaste tijdstippen.