2.11.12

Jan Fabre opent in Knokke-Heist

Zaterdag opent bij Galerij Pieters in Knokke de tentoonstelling “Chalcosoma” met kleine bronzen beelden van de inmiddels omstreden kunstenaar Jan Fabre. Tijdens opnamen voor een film over Fabres werk in het Antwerpse stadhuis werden kort geleden katten in de lucht gegooid waarvan er twee slecht neerkwamen. De beelden hiervan die op het internet geplaatst werden, lokten een ongekende haatcampagne uit. De kunstenaar ontving reeds meer dan 20.000 haatmails en werd zondag naar eigen zeggen ook zwaar in elkaar geslagen. Voorts kwamen er ruim 10.000 mails waarin het stopzetten van de subsidies aan Fabre wordt geëist. ‘Ik besef dat ik een fout gemaakt heb. Het spijt me werkelijk dat die katjes slecht zijn neergekomen, want ik hou van dieren. Maar er is geen enkele kat gekwetst en ik heb mij oprecht geëxcuseerd. Wat kan ik meer doen?’, aldus de kunstenaar. Op Twitter wordt momenteel ook opgeroepen om de tentoonstelling van Fabre in Knokke te boycotten. De tentoonstelling is open voor het publiek vanaf zondag 4 november tot 13 januari. (Guy Pieters, Kustlaan 279, Knokke. Uitgenomen dinsdag en woensdag, alle dagen open van 11 tot 18u).