1.2.11

Geboorte van elektronische geboorteaangifte in Knokke-Heist

Vanaf volgend jaar zal men in Knokke-Heist elektronisch geboorteaangiftes kunnen doen. 'E-Birth' is een initiatief van de federale overheid. De bedoeling is oude administratieve procedures te vereenvoudigen en te versnellen. Uitgangspunt is dat een geboorte in een materniteit of een thuisbevalling elektronisch aangegeven worden door een medisch verantwoordelijke. Op een strikt beveiligde manier delen zij de nodige informatie mee aan de bevoegde instanties. Hierbij hoort uiteraard ook de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Momenteel krijgt de dienst Burgerzaken in Knokke-Heist nog dagelijks een medewerker van het ziekenhuis over de vloer met de kennisgeving van de geboorten op een papieren document, samen met de identiteitskaart van de net bevallen moeder. Met e-birth zal deze kennisgeving volledig elektronisch gebeuren. Voor de aangifte van de geboorte zullen ouders dankzij dit nieuw systeem zelf geen papieren moeten mee hebben om hun aangifte van geboorte te kunnen doen, behalve dan hun trouwboekje of in voorkomend geval een akte van erkenning. Omdat het programma voor de ziekenhuizen nog niet volledig op punt staat en Knokke-Heist eerst de proeffase voor dit systeem in Brugge afwacht, wordt verwacht om begin 2012 in de badstad met e-Birth te starten.