Posts tonen met het label NMBS. Alle posts tonen
Posts tonen met het label NMBS. Alle posts tonen

4.7.07

Camera's in stations

De NMBS installeert binnen de drie jaar zo'n 1.500 veiligheidscamera's in een vijftigtal grote stations. Daarmee krijgt de NMBS het grootste cameranetwerk in ons land. Ook de stations in Knokke-Heist staan op de lijst van mogelijke inplantingsplaatsen. De beelden van de spoorcamera's worden gecentraliseerd in de nieuwe Nationale Controlekamer van de NMBS die woensdag werd ingehuldigd. Naast extra veiligheidspersoneel en een betere samenwerking met de politiediensten vormt camerabewaking voor de NMBS een derde grote peiler in het veiligheidsbeleid. Momenteel staan er al 622 camera's in 14 stations. De beelden worden zeven dagen op zeven en de klok rond geanalyseerd door drie operatoren. Volgens Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding, leveren de bestaande camera's al een "fameuze bijdrage aan het ophelderen van delicten" en heeft de bijkomende camerabewaking een duidelijk "preventief effect".

3.7.07

Nieuwe fietsstalling station Duinbergen

NMBS-Holding is dinsdag in Duinbergen en Lissewege gestart met de bouw van nieuwe overdekte fietsenstallingen. Bij de stopplaats Duinbergen komt er een nieuwe fietsenstalling met 28 plaatsen. Het gaat om een investering van 29.500 euro. In Lissewege wordt plaats voorzien voor 42 fietsen. De nieuwe fietsenrekken bieden voldoende ruimte en een maximale bescherming tegen beschadiging en vandalisme. Een overkapping zorgt voor de nodige beschutting, gecombineerd met openheid voor meer sociale controle.