6.10.12

Zeebrugge straks LNG-bunkerpunt voor vissersvaartuigen?

In de Nederlandse vissershaven Urk was zaterdagmorgen ondermeer alternatieve brandstof voor vissersvaartuigen onderwerp van gesprek. Dat was het geval tijdens het Holland Fisheries Event, een belangrijke visserijbeurs. De visserijvloten ondervinden steeds meer hinder van dure gasolieprijzen en regelgeving ten aanzien van uitstoot emissies. Eén van de voorgestelde maatregelen is nu het gebruik van goedkopere en schonere brandstof. Daarbij werden brandstoffen als LNG (Liquified Natural Gas), waterstof (ThermoHydrogen), waterstofcellen en andere alternatieven belicht. LNG zorgt voor een vermindering van de schadelijke uitstoot ruim binnen de wettelijke eisen na 2015. Verder zijn de wereldwijd geschatte nog te ontginnen hoeveelheden groot. Ook de prijs zal op termijn minder hoog zijn dan Marine Diesel Oil. LNG is vloeibaar gemaakt aardgas, gekoeld tot -162 graden. Momenteel worden de mogelijkheden en kosten onderzocht om vissersvaartuigen geschikt te maken voor het varen op LNG. Ook de mogelijkheden van LNG voor het koel- en vriessysteem aan boord worden bekeken. Met een constante aanvoer van LNG en bunkerfaciliteiten zou Zeebrugge alvast in aanmerking kunnen komen als laadpunt voor Vlaamse en mogelijk ook Zeeuwse vissersvaartuigen. Onze noorderburen staan met het inzetten van LNG als transportbrandstof trouwens een stuk verder dan wij. De ‘greendeal’ ‘LNG voor transport’, een overeenkomst tussen de overheid en de doelgroep, werkt aan de versnelde introductie van LNG als brandstof, en heeft als doelstelling om in 2015 in Nederland ten minste 50 binnenvaartschepen, 50 zeeschepen en 500 trucks op LNG te krijgen. De visserijsector werd zaterdag aangemaand om bij dat initiatief aan te sluiten.