21.8.11

Carlos Moya wint Optima Open in Knokke-Heist

Op de terreinen van de Royal Zoute Tennis Club heeft Carlos Moya zondagnamiddag de tweede editie van de Optima Open op zijn naam gezet. In een uitverkochte finale was de Spanjaard in twee korte sets te sterk voor de Nederlander Richard Krajicek. Het publiek zag de zege met 6-3 6-2 cijfers naar Carlos Moya gaan. Richard Krajicek plaatste zich vrijdag al voor de finale. Daartoe versloeg hij Bjorn Borg en Mats Wilander. Moya haalde het dan weer van de Fransen Forget en Leconte alvorens de finale te bereiken. Krajicek, Wimbledonkampioen van 1996, startte alvast niet goed aan de finalewedstrijd. Hij keek al snel tegen een 0-3 achterstaand aan. Een sputterende opslag zorgde er vervolgens voor dat hij snel de set moest laten aan Carlos Moya : 6-3. Set twee bracht in de beginfase meer evenwicht maar toch was het weer Carlos Moya die met krachtige forehands en de nodige dropshots de tweede set binnenrijfde, en zich zo de winnaar van de tweede editie van de Optima Open mag noemen. Krajicek nam de nederlaag sportief op en grapte: “Je mag het publiek ook niet teveel verwennen. Dit jaar speelde ik mee in de finale en volgend jaar zal ik winnen.” Moya vertelde: "Het is nog altijd belangrijk voor mij om te winnen dus ik ben heel blij met mijn overwinning hier. Ik ben voor de eerste keer in België en ik heb er echt van genoten. Het was een hele eer om samen te kunnen spelen met mijn idolen en ik hoop dan ook dat ik volgend jaar terug mag komen om mijn titel te verdedigen." De prijsuitreiking werd ondermeer bijgewoond door burgemeester Lippens en Jeroen Piqueur, de CEO van Optima.

Uitslag : Carlos Moya - Richard Krajicek 6-3, 6-2

Finale highlights van de Optima Open op Youtube


Guy Forget wint kleine finale voor de derde plaats

Net voor de aanvang van de kleine finale werd de scheidsrechter onwel en moest het terrein verlaten. Henri Leconte stelde zichzelf kandidaat om de taak over te nemen. Hij klom op de stoel van de scheidsrechter en arbitreerde de wedstrijd tussen Guy Forget en Mats Wilander, die het tegen elkaar opnamen voor de derde plaats. De laatste wedstrijd van Optima Open 2011 werd afgesloten in een uitgelaten sfeer met een score van 6-4 en 7-6 in het voordeel van Guy Forget.