30.5.13

Schotlandferry past capaciteit aan

De scheepvaartgroep DFDS Seaways heeft momenteel de rorovrachter Longstone in dienst genomen op de Schotlandroute tussen Zeebrugge en Rosyth. Het is de zoveelste maal in enkele jaren dat de capaciteit op de vrachtroute werd geoptimaliseerd. Na het inkrimpen van het aantal lijnmeters werden die nu op 2.606m gebracht..  De Longstone maakt deel uit van een reeks vrachters die oorspronkelijk werden gebouwd voor dienst in opdracht van het Britse ministerie van Defensie voor maritieme militaire transporten. 

Intussen verklaart de DFDS groep in haar verslag over het eerste kwartaal 2013 dat de marktomstandigheden vooral op de Noordzee en in het Kanaal moeilijk blijven door aanzienlijke overcapaciteit, weinig animo in de Britse economie en de zware opstartkosten van de eigen operatie op Calais/Dover waar met 2 grote ropaxen gevaren wordt. Vooral de concurrentie van MyFerryLink wordt door DFDS en ook door P&O Ferries als onaanvaardbaar gezien omdat de dochteroperatie van Eurotunnel Franse overheidssteun zou hebben genoten. De Britse en Europese concurrentieoverheden moeten hier binnenkort uitspraak over doen.