De groene lampen die zijn opgehangen om vogels bij een boorplatform op de Noordzee te laten doorvliegen, zijn een doorslaand succes. Tijdens de recente najaarstrek bleven nog maar tientallen vogels rondjes cirkelen rond het boorplatform, waar voorheen duizenden vogels gedesoriënteerd raakten door het felle licht. Het gasbedrijf NAM is ‘heel gelukkig’ met de eerste resultaten. De NAM had in de zomer bij het gasplatform L 15, enkele kilometers ten noorden van Vlieland, groene lampen opgehangen. Bij groen licht kunnen vogels ook tijdens een bewolkte nacht ongestoord doorvliegen. Bij tellingen tijdens enkele bewolkte en mistige nachten in oktober, zagen de onderzoekers nog nauwelijks vogels rondvliegen. Vroeger, toen er nog felle lichten brandden bij L 15, bleven duizenden vogels een nacht lang rondjes cirkelen. In de regel stortten ze na zo’n nacht uitgeput in zee. Door de succesvolle testresultaten heeft lampenleverancier Philips besloten de groene lampen in productie te nemen. Voor 2009 wil het elektronicabedrijf een heel assortiment aan groene lampen beschikbaar hebben voor industriële klanten. De NAM, een halfdochter van Shell, zal in de loop van 2008 pas beslissen of ook op de andere 25 boorplatforms in de Noordzee groene lampen opgehangen gaan worden. Pas als alle gas- en olieplatforms op zee zijn voorzien van groen licht is een veilige vogeltrek verzekerd.
Elk jaar trekken 60 miljoen vogels in het najaar van noord naar zuid over de Noordzee, om in het voorjaar terug te keren. Als de lucht helder is en de sterren wijzen de weg, vliegen vogels ook bij de felverlichte olie- en gasplatforms rustig verder. Maar bij zware bewolking of bij mist gaan ze bij de verlichte platforms rondjes vliegen. De kans op slecht weer is ongeveer 10 procent, zodat jaarlijks ongeveer zes miljoen vogels bij platforms stranden. De Noordzee staat te vol met platforms om er als vogel tussendoor te slalommen. Hoeveel van de vogels na een nacht cirkelen kopje onder gaan, weet de NAM niet, maar het gasbedrijf houdt het op een ‘aanzienlijk’ deel. Voor de vogels is op zee namelijk geen voedsel beschikbaar om na een nacht vliegen hun energievoorraad aan te vullen. Niet alleen de vogels, maar ook de medewerkers op het boorplatform van NAM zijn gebaat bij het groene licht. In de nachtelijke uren is het bij groen licht veel prettiger werken, zo blijkt uit de eerste onderzoeksresultaten. Vooral de kraanmachinist blijkt veel beter diepte te kunnen schatten bij groen licht.