Calais in de krimp & MyFerryLink concurrentievervalsend?
Het faillissement van Sea France heeft ervoor gezorgd dat de haven van Calais er vorig jaar flink op achteruit gegaan is. De macht van P&O en de start van de ferries van de groep LD Lines/DFDS heeft dat niet kunnen beletten. Er werden 13 procent minder vrachtwagens verscheept in de Noord-Franse haven. Dat zorgde voor een daling van het vrachtvolume met 11,2 procent. Ondertussen gaat het ook MyFerryLink, de opvolger van Sea France, niet voor de wind. De Britse mededingingsautoriteit zal op 14 april aanstaande uitspraak doen over het al of niet wettig zijn van het bestaan van deze nieuwe Franse Kanaalferryoperator, die in feite een onderdeel is van de Eurotunnel-groep. Maar nu al lekte via de BBC uit dat de mededingingswaakhond het bestaan van MyFerryLink concurrentievervalsend vindt voor de andere veermaatschappijen. "ET (Le Shuttle) en MFL" hebben een te grote concentratie van capaciteit die marktverstorend werkt, heet het. De activiteit van MFL zou dan ook moeten worden stopgezet. Schepen werden bijvoorbeeld ook te goedkoop overgekocht waardoor de werkingskosten vervalst werden. ET ontkent deze stellingen en beweert dat de coöperatieve MFL marktconform werkt en dat het beleid los staat van het acquisitiebeleid van Le Shuttle.