Recessie zorgt voor rationalisaties in de containervaart
APL staakt niet alleen de China Europe Express (CEX) tussen Noord-Europa en het Verre Oosten, maar schrapt ook diensten op de Pacific en tussen Singapore en China. De rationalisaties gaan ook APL's alliantiepartners Hyundai Merchant Marine en MOL aan. De New World Alliance past haar aanbod aan, omdat de tarieven laag zijn en de volumes niet meer toenemen. Tussen Noord-Europa en het Verre Oosten wordt de capaciteit met bijna 25 procent teruggeschroefd. Dat gebeurt door de stopzetting van de CEX-loop, waarin negen schepen van 5.570 tot 6.350 teu voeren. De laatste westbound reis vertrekt al op 26 oktober uit Qingdao. Een belangrijk deel van de CEX-volumes wordt naar de South China Express (SCX) overgeheveld, waarvan de capaciteit dit jaar verhoogd werd. In het herziene vaarschema van de SCX vallen ook een aantal vroegere aanloophavens uit de boot. In de Benelux wordt Antwerpen zwaar getroffen door de wijzigingen. De Scheldehaven was de enige aanloophaven in de Benelux voor de CEX-dienst, terwijl de SCX zowel Rotterdam als Zeebrugge bedient.