Meldingen en klachten in 2012
In 2012 werden in totaal 1252 meldingen en
klachten geregistreerd door het gemeentebestuur van Knokke-Heist. In
vergelijking met vorig jaar is dit een lichte stijging (2011: 1133 meldingen en
klachten). De meeste meldingen en klachten zijn voor de dienst Openbaar domein
(25%). Het gaat hier voornamelijk om wegenis en riolering. Het gemeentebestuur
vindt dit een positieve zaak. Dat wil zeggen dat de burgers bezorgd zijn om het
openbaar domein. Dankzij de vele meldingen kan de dienst bijdragen tot het
aantrekkelijk houden van onze badstad.
Op de tweede plaats komen de meldingen en
klachten voor een externe instantie (11%). Het gaat hier om klachten die niet
onder de bevoegdheid van het gemeentebestuur vallen. Deze worden dan ook
doorgestuurd naar de bevoegde instantie. De klachten gaan voornamelijk over
parkeren en de netheid in Knokke-Heist. Deze twee taken werden door het
gemeentebestuur in concessie gegeven aan respectievelijk de firma’s OPC en
Horizon Net. De top drie wordt vervolledigd met klachten en meldingen voor de
politie (10%). De afdeling verkeersbeleid van de politie kreeg de meeste
meldingen en klachten in 2012. Meestal gaat het om omwonenden die vinden dat er
in hun wijk te snel gereden wordt. Opmerkelijk is dat op 21 maart 2013 slechts
42 klachten nog openstonden. Dit komt overeen met 3,32% van alle geregistreerde
klachten in 2012. Dit zijn vaak dossiers die een langere doorlooptijd vereisen.