22.1.12

Oude bekende op bezoek in Zeebrugge

Zaterdag kwam de ropaxferry "Gardenia" na lange tijd weer langs in Zeebrugge. Aan kade 411 onderging het schip een inspectie onder de waterlijn. Volgens deskundige Martin Minnebo gebeurde dit ten behoeve van de verzekeraars. De Gardenia is een oude bekende in Zeebrugge en deed destijds dienst voor Townsend Thoresen en later P&O Ferries. Het vaartuig kwam in 1978 in de vaart met twee zusterschepen voor de succesvolle vrachtroute Zeebrugge/Dover. De naam was eerst European Enterprise en later European Endeavour. Toen grotere vrachters in de vaart kwamen op de Noordzee verhuisde het schip voor P&O naar de Ierse Zee. In 2002 werd het gekocht door een Sloveense groep voor exploitatie voor Transeuropa Ferries op de lijn Oostende/Ramsgate. Eerst voer het schip alleen als vrachter met vooral begeleide vrachtwagens aan boord. Nu voert het als gemengde ferry of ropax met bijvoorbeeld een tiental auto's en bestelwagens met inzittenden aan boord naast een dertigtal vrachtwagens.De capaciteit is 107 opvarenden maar die wordt zelden gehaald. Van de zuserschepen is de Gardenia nog de enige in onze wateren. Een van de vaartuigen verdween al via TEF naar de Baltische Zee. Het is de Via Mare, ex-Begonia, ex-European Clearway. Eén omgebouwd zusterschip -dat een tijd ingezet was tussen R'dam en Felixstowe- kwam in het nieuws in 1982 door te zinken voor de Oost-Engelse kust na een aanvaring met een treinferry die op Zeebrugge voer. Dit gebeurd vijf jaar voor de ramp met de Herald. De ex- European Gateway verdween -na een tijd in de Duitse wateren- naar Griekenland. In 1996 werd de ex-European Trader al verschroot in India.