2.6.11

Gouverneur wordt verantwoordelijk voor schepen in nood

De provinciegouverneur van West-Vlaanderen wordt de officiële Belgische instantie die hulp moet verlenen aan zeeschepen in nood. Dat staat in een wetsontwerp van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. Het ontwerp is een uitloper van de milieuramp met de olietanker Prestige 9 jaar geleden. De tanker brak toen in twee stukken voor de Spaanse kust en zonk daarna. Er vloeide 40.000 ton olie in zee en 1.000 km kust werden verontreinigd. De nieuwe wet geldt trouwens niet alleen voor noodsituaties met schepen in het Belgisch deel van de Noordzee. De regeling is ook van toepassing voor ongevallen met windmolens, boorplatformen, kunstmatige eilanden en dergelijke. Als de wet van kracht wordt zal de gouverneur de bewegingen van schepen in nood kunnen beperken. Zo zal hij hen kunnen dwingen om naar een bepaalde haven te varen, hij kan een evaluatieteam een boord sturen en de kapitein bevelen om een einde te maken aan de milieuvervuiling. De Vlaamse en federale overheden zullen zich niet tegen de beslissingen van de gouverneur kunnen verzetten. En ook privépersonen kunnen die maatregelen niet verhinderen door beslag te laten leggen op het schip. Als mogelijk toevluchtsoord voor zeeschepen in nood denkt Schouppe aan de havens van Zeebrugge en Oostende of de ankerzone van de Westhinder. Maar het schip kan ook verplicht worden om op een zandbank te stranden.