CMA CGM zet nieuwe schepen in op Verre Oosten
Op maandag 24 november meert het containerschip de m/v “CMA CGM Vela” aan in de haven van Zeebrugge. Het betreft het eerste vaartuig van een nieuwe generatie containerschepen die wordt ingezet door de Franse rederij CMA CGM op loop 1 van de French Asia Line (FAL). Dat is een wekelijkse dienst tussen Noord-Europa en het Verre Oosten (met aanloophavens in Noord-Europa, Malta, de Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Korea en China). De huidige vloot van 8.500 TEU-schepen op de FAL1-dienst wordt vervangen door schepen van 9.600 TEU en 11.000 TEU. De m/v “CMA CGM Vela”, vaart onder Duitse vlag, is 347,48 meter lang, 45,20 meter breed en heeft een maximale diepgang van 15,50 meter. Gross tonnage bedraagt 128.600 G/T, draagvermogen 130.700 ton. De dienstsnelheid beloopt 24 knopen. Dit grote containerschip heeft een laadvermogen van maar liefst 11.000 standaardcontainers. De Verre Oosten-diensten van CMA CGM worden behandeld aan de terminal van CHZ, Container Handling Zeebrugge. De Franse containerrederij heeft een belang van 35 % in de terminal van PSA uit Singapore.