Eén jaar Zeebrugge-Bilbao
De eerste autoweg van de zee in het Atlantisch bereik wint veld. Na bijna een jaar operatie tussen Zeebrugge en het Noord-Spaanse Bilbao heeft de verbinding van Transfennica een bezetting van 60 procent, maar is nog niet rendabel. De steeds hogere brandstofkosten doet echter bij een toenemend aantal vervoersbedrijven de eerdere twijfels over de zeewaartse verbinding met Spanje verdwijnen. Toevallige bonus waren ook de protesten tegen de hoge benzineprijzen waardoor de Frans-Spaanse grens in juni geblokkeerd werd. De route tussen Zeebrugge en Bilbao ondervond dààr uiteraard geen last van. Momenteel worden wekelijks gemiddeld zo’n 350 vrachtwagens verscheept tussen beide bestemmingen. Het drukst is de richting naar Zeebrugge. De terugreis is tot nog toe minder goed bezet. Transfennica maakt de overtocht in 42 uur. Via de weg duurt het 20 uur, maar de chauffeur moet daarbij ook nog 11 uur rust nemen. Verschepen via de “autoweg van de zee” kan vaak als onbegeleide vracht zodat men geen chauffeur moet meezenden. Een verdere besparing, aldus de rederij. Ondertussen werden de voorbije maanden met een reeks grote vervoersbedrijven contracten afgesloten die op de route een jaarvolume van 140.000 ton vracht garanderen.