19.7.13

Verdere uitbouw Calais geen goeie zaak voor Belgische havens

De Noord-Franse politieke overheid - de Conseil Régional du Nord Pas de Calais - heeft beslist dat het beheer van de Kanaalhavens Calais en Boulogne sur Mer de komende decennia volledig in handen komt van de Chambre de Commerce et d'Industrie de la Côte d'Opale (CCICO). Die organisatie moet meteen dit jaar nog van start gaan met "Calais 2015" die voor de komende vijf jaren een grote uitbouw op zee voorziet van de grootste Europese Kanaalhaven - een verdubbeling het huidig terminalareaal achter een nieuwe zeedijk van 3 km met tot tien ferry- en cruiseberths die beter uit volle zee bereikbaar zijn voor grote veerschepen en cruiseliners. Dit najaar moet een eerste voorstel naar Parijs gaan voor een mogelijke financiering van de "werf van de eeuw" zoals men Calais 2015 is gaan noemen. Op termijn komen er 1.000 jobs bij in Calais dat één der grootste werkloosheidspercentages van Frankrijk heeft. Meteen grijpt Eurotunnel naast de controle van de betrokken havens waarvoor men nochtans interesse had volgens verklaringen van toplui van de kanaaltunnelgroep die nu al de Franse Kanaalferrygroep My Ferry Link bezit, onder meer tot ongenoegen van de Britse concurrentieautoriteit die de Franse ferry's uit Dover weg wil. Waarnemers in Frankrijk stellen intussen dat de Franse centrale overheid niet omheen steun kan voor Calais 2015 als het de politieke stabiliteit in het Franse noorden enigszins wil garanderen. Dat bijvoorbeeld de plannen voor de binnenvaartlink Schelde / Seine Nord sneuvelen is van minder belang lijkt het. Meteen dan weer een probleem voor de Belgische zeehavens die voor hun toekomst rekenden op een nieuwe "binnenvaartsnelweg" naar Parijs.  Meteen zou men grote containeroperators weg kunnen houden uit Duinkerken en Le Havre en in onze havens houden. Parijs wil intussen wel weer aanzienlijk investeren voor hinterlandverbindingen vanuit Le Havre.