Vraagtekens rond toekomst Transeuropa Ferries
De ex-Pride of Calais van P&O, laatst
bekend als de Ostend Spirit en verhuurd aan Transeuropa Ferries ligt al weer
opgelegd in Tilbury nabij Londen. Na enkele maanden onregelmatige afvaarten op
de lijn Oostende/Ramsgate voor TEF werd het schip enkele dagen geleden teruggevorderd door eigenaar P&O
Ferries die eerder al de Pride of Dover verkocht voor de schroothoop na de in
dienstneming van de superferries Spirit of Britain n Spirit of France op de korte Kanaalroute. De
Ostend Spirit onderging na bijna een jaar stilliggen een grote onderhoudsbeurt
in Antwerpen en werd zelfs herschilderd in de kleuren van TEF. De toekomst van
de tweede Chunnelbeater is nu nog onzekerder geworden. P&O heeft geen nood
meer aan bijkomende capaciteit en voor andere routes -behalve deze in het Kanaal- is het schip niet echt geschikt. Tegen 2015 moeten er aan de ferry die dateert uit
1987 nog al wat werk gebeuren om te voldoen aan de nieuwe strengere
milieunormen voor korte scheepvaart. Of TEF nog de vaarten herneemt met de
kleinere ferries Larkspur en Gardenia is onzeker. De laatste dagen waren er
geen afvaarten meer.