Aanpassingen voor veiliger fietsverkeer in achterhaven
Na het zware ongeval met een fietser in de Zeebrugse achterhaven werd dinsdag in de Commissie voor de Infrastructuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven de bevoegde minister door volksvertegenwoordiger Tanguy Veys geïnterpelleerd over "de aanpak van ongevallen aan overwegen in de havenzone". De minister had echter enkel informatie bij de hand over de haven van Antwerpen. Ondertussen is het havenbestuur in Zeebrugge zelf niet bij de pakken blijven zitten. Na overleg met de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare werken komen er aanpassingen aan de nieuwe private interne havenweg die parallel loopt met de Alfred Ronsestraat in de achterhaven. Drie zaken worden onmiddellijk gerealiseerd. Op de plaats waar de treinsporen de interne havenweg kruisen, worden verkeerstechnische aanpassingen uitgevoerd zodat de fietsers er veiliger kunnen rijden. Verder wordt de interne havenweg over de volledige lengte voorzien van een fietssuggestiestrook aan beide zijden. Ten slotte wordt een snelheidsbeperking tot maximum 50 kilometer per uur ingevoerd. De huidige aanpassingen gebeuren in afwachting van de bouw van een fietsverbinding voor het woon-werkverkeer bestaande uit een brug over het Leopold- en Schipdonkkanaal en een aansluitende tunnel onder de twee spoorbundels en de Alfred Ronsestraat. Dit project maakt deel uit van het Masterplan Fiets en zit momenteel nog in studiefase. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakte dinsdag bekend dat de start van de werken gepland is voor 2015.