Men wil vis terug hip maken bij de jeugd
Men wil vis terug hip maken bij de jeugd. Dat blijkt op de European Seafood Exposition in de Paleizen van de Heizel. De jaarlijkse visvakbeurs in Brussel is de grootste in haar soort ter wereld. Ongeveer 1600 bedrijven uit meer dan 70 landen hebben er een stand opgesteld en proberen de bezoekers te overtuigen om hun producten te kopen. Het valt daarbij op dat veel bedrijven dit jaar visproducten voor kinderen en jongeren ontwikkelen. Daarmee willen ze een nieuwe markt aanboren voor de toekomst. Ook de visconsumptie doet het in het algemeen trouwens steeds beter. Uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijkt dat elke Belg per jaar ongeveer 12 à 13 kilogram vis eet, de helft daarvan is verse vis. “Wij verwachten dat die trend de komende jaren nog met 25 procent zal vermeerderen”, zegt Luc Huysmans, productmanager Visserij en Aquacultuur van VLAM. “En uiteraard zal er steeds strenger worden nagegaan of bedrijven zich houden aan opgelegde quota en duurzaamheid.” Ook nieuwe producten zijn te zien op de beurs. De Seafood Prix d’Elite ging naar ‘En-K de Caviar’. Een tinnen doosje dat kan afgesloten worden en waar een lijntje van 15 gram kaviaar en een lepeltje in zit. Ook het Zeeuwse bedrijf Prins & Dingemanse, specialist in schaal- en schelpdieren, ging met een prijs lopen. Zij kweekten de ‘Zeeuwse Creuse Caresse’, een unieke oester met een fluweelzachte zilte smaak die werd verzorgd met een speciaal gekweekte alg. Andere genomineerden waren bijvoorbeeld de ‘Jelly Shots’, een stukje vis gecombineerd met een alcoholische cocktail of de zalmchips.