Tegenstand tegen een scheepskanaal in onze regio was er al in de 13de eeuw
Tegenstanders van plannen om het Schipdonkanaal naar Zeebrugge te verbreden voelen zich gesterkt door een historisch precedent. Ook bij het graven van ‘de Lieve’, een kanaal tussen Damme en Gent waren er felle tegenkantingen. Dat kwam onder meer vanwege waterhuishoudingsproblemen in de streek van Moerkerke en door de vele onteigeningen. Tussen 13 augustus en 20 september wordt in het stadhuis van Damme aandacht besteed aan de Lieve. Dat kanaal, met een breedte van zes meter, werd midden de dertiende eeuw gegraven in opdracht van het Gentse stadsbestuur. Het moest de handelshaven van Gent verbinden met de zee. Op de waterweg konden schepen varen tot twee ton. ‘De Lieve’ werd destijds in Damme op de zeearm het Zwin aangesloten. Dat gebeurde bij middel van twee sassen: het “Ghentsche Sas” en “de noordersche Speye”. Een en ander blijkt uit documenten die werden onderzocht naar aanleiding van de tentoonstelling in het Damse stadhuis over de vergane waterweg.