26.3.08

Vragen rond veiligheid op vissersvaartuigen

De veiligheid aan boord van de Belgische vissersschepen is groter dan ooit. Dat zegt de rederscentrale. Eigenaars investeerden de voorbije jaren veel in allerlei veiligheidssystemen. En pakweg 150 bemanningsleden volgden een workshops om hun kennis over stabiliteit en veiligheid op te frissen. De risico's op ongevallen worden zoveel mogelijk beperkt, maar helemaal uitsluiten kan je niet. Dat werd dit weekend nog maar eens bewezen. Zondagmiddag sloeg Heistse de schipper van de Zeemeeuw voor de Britse kust overboord en verdronk. Zaterdag werd een jonge visser tijdens een reddingsoperatie in Oostende zwaar gewond. "Met de economische moeilijkheden die we nu hebben in de visserij is het een extra zware slag dat zulke dingen er moeten bijkomen. Ik denk dat de hele sector serieus aangedaan is", zegt Emiel Brouckaert van de Rederscentrale. Onderzoek moet uitwijzen wat er precies gebeurd is maar de veiligheidsmaatregelen zijn streng gereglementeerd en ze worden goed gecontroleerd. Eigenaars hebben de jongste jaren flink geïnvesteerd in radars en allerlei andere veiligheidssystemen. Sommige, zoals Urbain Wintein van de "Deborah Zeebrugge 21", zelfs meer dan wettelijk voorgeschreven. "Ik weet niet wat we nog meer kunnen doen. Voor het ogenblik gaat het niet goed in de sector. Laat ons eerlijk zijn. Maar dat wil niet zeggen dat we moeten inboeten op vlak van veiligheid", zegt reder Urbain Wintein. Beter beveiligde schepen dan pakweg 20 jaar geleden dus en bij slecht weer gaat de schipper vaak sneller dan vroeger beslissen om aan wal te gaan. "Dat varen in slecht weer is momenteel economisch totaal niet rendabel. Als er minder gevangen wordt bij slecht weer en met die dure gasolieprijzen is dat niet rendabel. Dat is punt één. En ten tweede. We zitten met een bepaald aantal vaardagen dat we op zee mogen. In een jaar zijn er 365 dagen. Je moet sowieso tegen de kant gaan liggen. Liever met slecht weer dan met goed weer", zegt reder, schipper Benoit Beernaert. Sinds vorig jaar worden ook workshops georganiseerd over veiligheid en stabiliteit van het schip. 150 van de 500 vissers volgden de cursus. Previs die de cursus organiseert, test ook een werkvest uit dat automatisch opblaast als je overboord valt en ook alarm slaat in het schip. "De frequentie is dezelfde als die van de internationale hulpdiensten zodat ook helikopters die in de buurt zijn er snel bij zijn", zegt Rudi Vanagt van Previs. Drie schepen zijn bij wijze van proefuitgerust met de vesten. Er wordt nu onderzocht of het systeem op alle vissersschepen kan worden ingevoerd.