Kusttram altijd voorrang
Tussen Knokke-Heist en De Panne krijgen ook de laatste vijf kruispunten waar de kusttram passeert het KAR-systeem. Dat staat voor 'Korte AfstandsRadio'. Daarmee kunnen verkeerslichten bij het naderen van trams beïnvloed worden. KAR is niet nieuw. Al in 2007 werden er bij wijze van test 1 kunsttram en 5 kruispunten mee uitgerust. Vanaf 2010 is dat aantal gestegen tot 60 voertuigen en 53 kruispunten, allemaal op het traject De Panne-Knokke. Dit jaar zullen dus de laatste 5 kruispunten aangepakt worden. Het KAR-systeem is een paradepaardje van technisch diensverlener SPIE. De Belgische tak deed naar eigen zeggen voor het project beroep op de expertise van de collega’s in Frankrijk. Dat team heeft wereldwijd intussen al KAR-systemen in 5 grote steden mogen engineeren en installeren. Voor het project van De Lijn ontfermden de Franse ingenieurs zich over de apparatuur in de voertuigen, terwijl de Belgen de verkeersregelaars op de kruispunten voor hun rekening namen. De ervaring is echter dat na de passage van de tram en het activeren van het KAR-systeem de lichtenregeling op bepaalde plaatsen enige tijd ontregeld raakt.