Meer veiligheid voor de kusttram?
Vlaams minister Hilde Crevits heeft verklaard dat de kusttram veiliger moet worden. Ze deed dat bij de viering van 25 jaar Kusttramactie, één van de langstlopende commerciële marketingcampagnes binnen de Vlaamse overheid. Er vielen deze zomer twee doden door ongevallen en er was ook het zwaar ongeval in juni in Oostduinkerke, waarbij personeelsleden van De Lijn zwaargewond raakten. 'Aandachtspunten zijn de voetgangersdoorsteken of zogenaamde bajonetdoorsteken. Er liggen er op nagenoeg elk traject en ze zijn zo aangelegd dat de voetganger automatisch in de richting van de tram kijkt. Dan zijn er nog de autodoorsteken. Die kunnen veiliger door voorsorteerstroken aan te leggen voor verkeer dat links afslaat. De Lijn heeft de afgelopen vijf jaar bijna 62 miljoen euro aan spoorwerken uitgevoerd voor de beveiliging van het Kusttramtraject. Toch blijkt dat de aparte signalisatie van De Lijn één van de boosdoeners is die de veiligheid in de weg staat. Enkel al op het traject van Knokke naar Zeebrugge zijn er regelmatig tram-waarschuwingslichten bij de autodoorsteken die ofwel niét flikkeren als een tram aankomt, of uren staan flikkeren ook als er géén tram in aantocht is!