11.1.11

Proefvaart tussen Dover en Calais

De Spirit of Britain, de grootste veerboot op het Kanaal, heeft dinsdag z’n eerste proefvaart tussen Dover en Calais niet kunnen afmaken. Dat had te maken met technische problemen. Het schip was zondag in de Britse ferryhaven gearriveerd na een drie-daagse reis vanuit Rauma, Finland. Een aanlegproef in Calais is nodig met het oog op het inzetten van het schip op de regelmatige verbinding tussen de Kanaalhavens vanaf vrijdag 21 januari. Zaterdag wordt een nieuwe poging ondernomen. De Spirit of Britain meet 49.000 bruto ton, heeft een lengte van 230m en heeft 180 miljoen euro gekost. Het zusterschip de Spirit of France komt in september van dit jaar in dienst. Elk hebben zij een capaciteit van 2.000 passagiers en kunnen een 4 km lange rij voertuigen vervoeren. (180 personen auto’s en 195 vrachtwagens). Als zich in de toekomst een staking voordoet in Calais is het echter onzeker of de nieuwe veerboot in Zeebrugge kan afmeren. De los- en laadbruggen zijn daar namelijk niet op ingericht. Oostende heeft wel geschikte bruggen maar dààr kan de lengte van het schip een bezwaar zijn.