Geen hoop op snelle vervanger voor Schotlandferry
Er is maar weinig hoop, dat snel een ander ferrybedrijf de route van Zeebrugge naar het Schotse Rosyth zal overnemen. Volgende week komt een einde aan de verbinding die 6 jaar geleden door Superfast Ferries werd geïntroduceerd. Een aantal dokwerkers in Rosyth heeft al vooropzeg gekregen. Ook in Zeebrugge vallen een aantal ontslagen. De Shetlandse ondernemer John White, die een verbinding tussen Noorwegen, Rosyth en Zeebrugge voorbereidt is niet klaar. Hij wacht op Europees geld uit het Marco Polo programma. Verder praat hij met de Nederlandse rederij Norfolkline over het samen uitbaten van de verbinding tussen Schotland en onze kusthaven. Probleem is echter dat de rederij geen geschikte ferry kan vinden. Dat hangt samen met de energiekosten. Een wat ouder ferry verbruikt zo'n 100 ton brandstof op de route. Bij nieuwere ferries is dat slechts 65 ton, maar die zijn momenteel kwaadkrijgs. Het wegvallen van de Schotlandferry is ook toeristisch voor onze regio een zware klap. 'Het opdoeken van de ferryverbinding Zeebrugge Rosyth op 14 september zal in Brugge alleen al tussen de 25.000 en 30.000 verblijfstoeristen per jaar kosten. Dat zegt Michel Maertens, bestuurslid van Hotels Regio Brugge.