Avantgarde verkocht op Art Nocturne, de duurste stukken niet
Bij afloop van de Art Nocturne Knokke hebben de standhouders een voorlopige balans opgemaakt. De Art Nocturne heeft zich volgens hen de voorbije jaren tot de belangrijkste internationale Kunst- en Antiquiteitsbeurs van de zomer ontwikkeld. Toch was dit keer op de beurs ook duidelijk te merken dat zelfs zeer rijke bezoekers veel minder snel hun geld uitgeven. Vooral dure stukken kregen niet meer de aandacht die ze verdienen. Particulieren kopen liever grote werken die minder kosten en musea hebben vaak niet meer de nodige fondsen. Dat zegt onder meer standhouder Peter Hardt uit het Duitse Radevormwald. Z’n pronkstuk, een Gebedsingang tot een Nepalese tempel, bleef dan ook onverkocht. Niet te verwonderen; op het prijskaartje staat 175.000 euro ! Standhouder Michael Nolte is dan weer bijzonder tevreden over het feit dat zijn ongewone Parijse Beelden van Alexandra Exter op de beurs in Knokke een echte publieksmagneet waren. Het werk "Paris op 14 juli" uit 1913 kost een slordige 340.000 euro. Da’s een prikje in vergelijking met El Lissitzkys "Composition". Daar moest men 1,3 miljoen euro voor op tafel leggen; meteen het duurste werk op de Art Nocturne. De jonge avantgarde is daarom meer in trek. De werken zijn prijsgunstiger en voor 5.000 tot 10.000 euro haalt men meteen ook een groter formaat in huis.