18.6.08

NMBS klachtenrecord mede door spoorperikelen in onze regio

NMBS ombudsman Guido Herman stelt dat de spoorwegen vorig jaar een recordaantal van 6.130 klachten ontvangen hebben. Dat zijn er bijna 70 pct meer dan in 2006 en zelfs dubbel zoveel als in 2005. Uitschieters in onze regio zijn de problemen rond de ontkoppeling van de dubbeldekstreinen naar Knokke-Heist en Blankenberge. Daarnaast klaagden de reizigers ook over andere vertragingen en de dienstregeling in het algemeen. Volgens de ombudsman heeft de spoorweggroep belangrijke steken laten vallen op het vlak van de communicatie. "Treingebruikers hebben er geen boodschap aan wie verantwoordelijk is voor vertragingen. Het enige dat telt is op tijd ter bestemming komen. De reiziger rekent op een betrouwbare treindienst". De ombudsman vraagt dat de spoorwegen de klant centraal stellen en meer redeneren vanuit het standpunt van de reiziger.