20.10.07

Dominicaan van het Zoutekerkje heeft zware kritiek op de paus

Vanuit het Zoutekerkje in Knokke-Heist is er waardige maar wel felle kritiek op het Jezusboek van paus Benedictus. Dit boek ‘is enkel een uitdrukking van mijn persoonlijke zoeken naar het gelaat van de Heer’, schrijft paus Benedictus XVI op de achterflap van zijn boek over Jezus. ‘Iedereen is vrij mij tegen te spreken’. De Knokke-Heistse dominicaan Jos Smeets schreef de paus dan ook een open brief. "Ik huiverde af en toe ook vanwege de hoge christologische vlucht die U in sommige hoofdstukken neemt. In het licht van mijn tastend, zoekend en aarzelend geloof vond ik die bladzijden té confronterend en in elk geval voor mij te hoog ingezet." De Dominicaan uit het Zoutekerkje neemt het de paus vooral kwalijk dat hij het denken van de bevrijdingstheologen probeert de grond in te boren. "Wat fijn, geachte Paus Benedictus, dat U vindt dat de vernieuwing van de Kerk alleen maar van de armen kan uitgaan. Maar wat jammer dat U enkel oog heeft voor de eerder spirituele armoede, die het resultaat is van een bewuste keuze en dus enkel vanuit een luxesituatie kan ontstaan. Laat U daarmee de massa’s armen van deze wereld niet buiten beschouwing, de ontelbaren die zich niet de luxe kunnen veroorloven bewust te kiezen om arm te leven, maar die integendeel het slachtoffer zijn van een bitterharde realiteit: van een speling van het lot, een natuurramp of van het door mensen veroorzaakte en in stand gehouden onrecht? Nu begrijp ik beter waarom U zo tegen Jon Sobrino en zijn collega’s bevrijdingstheologen bent. Ik voelde de laatste weken een vorm van boosheid in mij groeien vanwege de Vaticaanse houding tegenover die theologie, in het bijzonder dan naar aanleiding van de onheuse behandeling van Jon Sobrino door de Congregatie voor de Geloofsleer." Een reactie van het Vaticaan op deze en andere aantijgingen van de Dominicaan uit onze badstad is er voorlopig nog niet.


Om de hele open brief aan de paus te lezen, klik dan HIER.