Kust moet beter bereikbaar!
De kust moet beter bereikbaar worden. Dat zegt Geert Hoorens, regiomanager kust bij Westtoer, het West-Vlaams provinciebedrijf voor toerisme en recreatie."Files op de autosnelwegen zullen we nooit kunnen vermijden maar binnen de vijf kilometer achter de strandlijn verloopt het verkeer te stroef. Extra parkings kunnen eventueel soelaas brengen. Er wordt momenteel veel geïnvesteerd om de Belgische kust attractief te maken. Maar om succesvol te zijn, moet het product ook vlot bereikbaar zijn", zegt Hoorens. Volgens Hoorens verloopt de mobiliteit aan de kust niet overal even vlot. Hij wijst onder meer naar Koksijde waar de afrit aan de E40 stropt door het succes van Plopsaland. Wie naar Blankenberge wil, moet ook al snel een uur aanschuiven over de laatste 4,5 kilometer. "De inspanningen om toeristen naar de kust te lokken, gaan deels verloren door het gebrek aan mobiliteit", vat Hoorens samen. Uit cijfers van het voorbije weekend blijkt dat ongeveer 250.000 mensen een dagje naar zee afzakten. "Slechts een vijfde onder hen -of zowat 50.000 mensen- koos voor het openbaar vervoer", zegt Hoorens. "Dat aandeel moet omhoog met het oog op een vlotte bereikbaarheid. Hier moeten extra inspanningen worden geleverd. "Om het drukke autoverkeer op te vangen, denkt Hoorens onder meer aan grote randparkings met shuttlediensten. "De Belgische kust staat garant voor 17 miljoen dagtoeristen en 15 miljoen overnachtingen per jaar", zegt Hoorens. "De economische waarde ervan mag niet worden onderschat. Daarom gaan we in het nieuw strategisch plan voor de kust dat eind 2008 wordt opgemaakt extra aandacht besteden aan de mobiliteit."