Op 10 april 1973, precies 40 jaar geleden, had
een vliegramp in het Zwitserse Basel ook gevolgen voor het toenmalige Townsend
Thoresen Car Ferries in Zeebrugge. Het moederbedrijf van de rederij, European
Ferries, was namelijk pas eigenaar geworden van Invicta International
Airways, de luchtvaartmaatschappij waarvan de Vickers 952 Vanguard verongelukte.
Het ramptoestel was dinsdagmorgen 10 april 1973 om 8.15u van de Lulsgate
Luchthaven bij Bristol vetrokken. Aan boord van Vlucht Oscar Papa 435 bevonden
zich 145 Britten, waaronder 6 leden van de bemanning. Toen het vliegtuig om
9.49u toelating tot landen vroeg aan de verkeerstoren van Basel Mülhausen hing
dichte mist over het hele gebied. Het sneeuwde daarbij nog. Het zicht was
derhalve zeer slecht, zodat een landing op instrumenten nodig werd.
Radarbegeleiding was er niet gezien het vliegveld toen slechts over een
proefinstallatie beschikte. Even later, om 10.14u, vloog het toestel op 620m
hoogte tegen een heuvelrug aan. Hoe dat precies kon gebeuren zou echter pas
jaren later blijken. De informatie die in dat verband op het internet te vinden
is klopt alvast niet, gezien de sites zich allemaal baseren op eerdere
verslaggeving. Toen werd gedacht dat er iets mis was met de apparatuur aan
boord. Niet dus. De staart van het toestel was afgebroken en hing omgekeerd
tussen afgeknakte jonge bomen. De 37 overlevenden hingen ondersteboven in hun
veiligheidsgordels in dat staartstuk. Bij de luchtramp vielen 108 doden. Vanuit
Zeebrugge, Londen en Dover werden toen personeelsleden naar Zwitserland
gestuurd om te helpen bij het afhandelen van de gevolgen van de luchtramp. A.J.
Beirens herinnert het zich nog levendig. “Toen wij op de plaats van het onheil
arriveerden was bloed in de sneeuw een verschrikkelijk zicht. Toen bleek ook dat
men bij Invicta niet helemaal zeker was van het aantal passagiers aan boord.
Het ging namelijk om een chartervlucht die eerder al een week was uitgesteld.
Sommige mensen hadden hun tickets doorverkocht. Dus de mensen die de tickets
hadden gekocht waren in veel gevallen niet de passagiers die aan boord van de
Vanguard zaten. Het was een vlucht naar de Basler Messe. In het
"Unfalluntersuchungs”-kantoor bestond mijn taak er onder meer in om
telefoons te beantwoorden. Het was namelijk erg opvallend dat zelfs de meeste
Zwitserse dokters in de diverse ziekenhuizen destijds geen Engels kenden, en
niemand van mijn bedrijfscollega’s sprak Duits. Onder andere was in het kader
van de identificatie van slachtoffers coördinatie nodig tussen het mortuarium
en tandartsen in Engeland.” Het is pas jaren later dat een verder onderzoek
heeft aangetoond waarom Vlucht Oscar Papa tegen een heuvelrug is verongelukt.
Bij het aanvliegen van de luchthaven in een sneeuwstorm kreeg de ILS apparatuur
aan boord een vals signaal. Dat deed zich voor als een baken waarop de landing
moest worden ingezet. Het signaal, op dezelfde frequentie van het baken, was
gelekt uit de slecht afgeschermde communicatiekabel die boven de pylonen van de
Franse Elektriciteitsmaatschappij de verbinding tussen de diverse substations
onderhoudt. Het onderzoek werd vervolgens onderwerp van een ITV documentaire
over het ongeval. Vlakbij de plaats van de ramp werd in Herrenmatt ook een
gedenkteken opgericht ter nagedachtenis van de 108 slachtoffers.