Dinsdag en woensdag werd bij het havenbestuur in Zeebrugge een seminarie gehouden van het ‘Global Institute of Logistics’. Havenvoorzitter Joachim Coens werd in juni trouwens aangesteld als voorzitter van het Europees kapittel van dit wereldwijd logistiek instituut. In Zeebrugge werd ondermeer besproken hoe de logistiek een fasiliteerder kan zijn bij de globalisering van de Chinese bedrijven. Meer bepaald werd nagegaan hoe een haven als Zeebrugge, met een sterke focus op Azië, hierbij een rol kan spelen. Onderzocht werd welke gevolgen China’s 12de vijfjarenplan kan hebben op de wereldwijde containertrafiek. In dat plan probeert China namelijk een evenwicht te vinden tussen invoer en uitvoer. Verder hebben woensdag afgevaardigden van de havens in de Amerikaanse oostkuststaat Virginia met Zeebrugge een ‘Memorandum of Understanding” ondertekend over toekomstige samenwerking. Het Port of Viriginia Gemenebest wil zich profileren als de voornaamste toegangspoort voor trafieken uit het Atlantisch bereik met bestemming het Midwesten van de Verenigde Staten. Deze havens verwachten ook veel van de verhoogde trafiek na het verbreden van het Panamakanaal in 2014.