Congo Collectie in Knokke-Heist weerlegt kritiek
In een mededeling heeft het Cultuurcentrum in Knokke-Heist een antwoord gegeven op de kritiek in de pers over de echtheid van de artefacten die momenteel in de ‘Congo Collectie’ worden tentoongesteld. Daarbij wordt meteen gewezen op het feit dat het Cultuurcentrum absoluut geen museumrol vervult zoals het ‘bevestigen van authenticiteit’. Toen verzamelaar Schelfhout bij het Cultuurcentrum kwam aankloppen vond men het gewoon een boeiende verzameling om iets mee te doen, zeker in de context van 50 jaar onafhankelijkheid van de vroegere kolonie. Dat over de echtheid van sommige artefacten werd getwijfeld was trouwens op voorhand duidelijk. Het museum voor etnografische kunst in Antwerpen nam de collectie niet serieus, maar durfde dit desondanks niet schriftelijk bevestigen. Dat was voor het Cultuurcentrum een extra motivatie om door te gaan. Kunstenaar Wesley Meuris werd aangezocht om in het Cultuurcentrum een imaginair museum te maken voor de collectie Schelfhout. Hij construceerde niet alleen een tentoonstellingsruimte, maar laat de bezoeker ook een blik werpen achter de schermen van het ‘museum’. Door alle functies van een museum bloot te leggen, laat Meuris de bezoeker nadenken over hoe een ‘geschiedenis’ of een ‘verzameling’ tot stand komt. Wat meer is, de tentoonstelling in Knokke-Heist plaatst niet alleen een vraagteken bij de authenticiteit en herkomst van Afrikaanse kunst, maar ook onrechtstreeks bij het koloniaal verleden van ons land en hoe deze kennis vandaag wordt overgedragen aan jonge mensen.