In Zeebrugge werd donderdag de ‘Smaakboot’
gedoopt. De Gentse barge vaart deze week in het kader van de Week van de Smaak
naar verschillende Vlaamse ankersteden. Tijdens elke vaart zijn verschillende
bekende chefs aan boord.
Port of Zeebrugge verleent graag
ondersteuning voor dit initiatief. Dit jaar werken zij rond het thema
Water en Vuur, waardoor zij dus gekozen hebben om met een Smaakboot een
historisch traject af te leggen langs de Vlaamse wateren. De chefs aan boord
werken met producten uit de streken van de afgelegde trajecten. De ‘Smaakboot’
vertrok deze ochtend dan ook terecht aan de Vlaamse visveiling in Zeebrugge,
nadat het vaartuig voor de gelegenheid met Brugse Zot werd gedoopt.
Port of Zeebrugge verleent dit jaar graag
ondersteuning voor dit initiatief. Dit jaar werken zij rond het thema
Water en Vuur, waardoor zij dus gekozen hebben om met een Smaakboot een
historisch traject af te leggen langs de Vlaamse wateren. De chefs aan boord
werken met producten uit de streken van de afgelegde trajecten.
CEO Port of Zeebrugge Joachim Coens:
“Onze kusthaven is een draaischijf voor voedingsproducten. Er worden
verschillende producten ingevoerd; kiwi’s, koffie, whisky, vis, groenten enz.
Tegelijk zijn wij ook uitvoerhaven voor echte lokale producten. Peren uit
Limburg gaan bijvoorbeeld naar Azië, prei uit Vlaanderen wordt naar Japan
geëxporteerd en vleesproducten uit Vlaanderen worden in China als premium
product aangeprezen, om er maar enkele op te noemen. Via de Vlaamse visveiling
zorgt onze haven voor de toevoer van kwaliteitsvolle verse Noordzeevis. De haven
verleent al jaren steun aan de visserij via de inzet van haar platform.
Als haven willen wij onze lokale producten graag mee op kaart zetten,
door onder andere deze Week van de Smaak te ondersteunen.”