De video van het gebeuren kun je HIER bekijken.
Een tweede poging door de sleepboot Triton, met een trekkracht van 70 ton, om het Zeebrugse vissersvaartuig van de strekdam af te halen lijkt eveneens mislukt. Dit keer gebeurde de poging bij springtij, maar het schip zit gewoon te hoog op de strekdam. Zelfs bij een stevige golfslag bewoog de kotter maandagavond voor geen millimeter.
M A A R plots om 19.12u kantelde het vaartuig met zeer
veel geweld naar de linkerkant, doch leek nadien weer muurvast te liggen. Wel
lijkt het achterschip een stukje van de strekdam afgegleden. De zes
bergingsmensen, die op het voorplecht stonden, werden met geweld tegen de
reling gesmakt. Of daarbij persoonlijk letsel geleden werd is niet bekend. Door
het geweld van de slag ging ook de veiligheidsverlichting aan boord van het
vaartuig uit. en viel de scheepsradar van de mast. Het punt van hoogwater is nu al geruime tijd verstreken. De
kotter maakt nu meer slagzij dan tevoren. Het is niet bekend of het schip bij
de kanteling schade heeft opgelopen. Het is ook te donker om dat te kunnen
zien. Het is onwaarschijnlijk dat het
vaartuig maandagavond nog van de strekdam kan gehaald worden.
In principe kan het bergersbedrijf
Mammoet het ook dinsdag nog proberen bij hoogtij. Of het schip uit 1986 echter
de hoge kosten nog waard is blijft zeer de vraag. De Nederlandse
Rijkswaterstaat gaat de komende uren dan ook beslissen hoe het verder moet. De
kans wordt steeds groter dat “de zaag er in gaat” en dat het vaartuig ter
plaatse ontmanteld wordt.
De honderden belangstellende, waaronder
heel wat dagjesmensen uit Duitsland, dropen maandagavond ontgoocheld af toen de
poging tot vlottrekken bij valavond werd afgeblazen. De Z75 kwam
donderdagmorgen vroeg in moeilijkheden voor de Noord-Hollandse kust toen één
van de netten van de bokkenvisser vastraakte in het schroef. Daardoor dreef het
vaartuig stuurloos op de kust af en kwam tenslotte muurvast hoog op het
strandhoofd vast te zitten.