Vervoersmaatschappij De Lijn introduceert
een gloednieuwe elektronische kaart die op termijn alle bestaande abonnementen
en vervoerbewijzen vervangt. De eerste groep die omschakelt is die van de
65-plussers. Bent u ouder dan 65 jaar? Dan stuurt De Lijn u per brief een
uitnodiging om een nieuwe kaart aan te vragen. Aan de kaart is een
administratiekost van 5 euro gekoppeld. U krijgt dus niet langer automatisch en
gratis uw abonnement opgestuurd. Het abonnement zelf blijft wel gratis. Nog belangrijk: zolang u geen uitnodiging
kreeg van De Lijn, blijft uw kaart van 2012 ook nog voor de rest van 2013 geldig.
Mobib-kaart
De nieuwe Mobib-kaart is 5 jaar geldig en
komt dus met een administratiekost van 5 euro per kaart. Deze kost omvat de
uitnodiging voor de aanvraag, de personalisatie en de verzending van de
kaarten.
Meer gebruiksgemak
Op termijn worden alle vervoerbewijzen
vervangen door de elektronische kaart. U hoeft die niet langer in de ontwaarder
te stoppen. Voortaan volstaat het om die even voor het toestel te houden. Op
die manier gaat op- en overstappen veel sneller. Gebruikers kunnen in de toekomst
ook hun kaart online opladen, waar en wanneer zij dat wensen. Tot slot komt er
op termijn ook integratie met andere openbaarvervoermaatschappijen en zal de
kaart gebruikt kunnen worden voor andere diensten zoals autodelen of
leenfietsen.
Project in fasen
De omschakeling van de oude
vervoerbewijzen, boordcomputers en ontwaardingstoestellen is een gigantische
onderneming. Om dat optimaal uit te voeren, doet De Lijn dit stapsgewijs. Een
proefproject loopt sinds september 2011 bij zo’n 300 reizigers in Vlaams-Brabant.
De eerste grote groep is dus die van de 65-plussers (vanaf september 2013).
Bedoeling is dat halfweg 2015 alle voertuigen volledig uitgerust zijn. Vanaf
dan ontvangen klanten bij aankoop of verlenging van een abonnement een
Mobib-kaart. Tegen begin 2016 moeten alle abonnementen, Lijnkaarten en
biljetten vervangen zijn.