Vandaag congresseren in Antwerpen de
Europese Commissie, internationale havenjuristen, de betrokken Europese sectororganisaties
en Europese en Vlaamse politici over Port Package III. Dat is de derde
poging van Europa om de havensector te liberaliseren. Eerdere voorstellen uit
2001 en 2004 werden onder druk van de vakbonden weggestemd door het Europees
Parlement. Pas vorige week heeft het Europees Parlement voor het eerst over de
tekst gedebatteerd. De studiedag komt in het midden van het nieuwe politieke
debat. Ruim 100 leidende havenprofessionals uit liefst 14 verschillende
landen nemen aan dit allereerste congres over Port Package III deel. Het
nieuwe voorstel regelt de toegang tot de markt voor goederenbehandelaars,
passagiersterminals, loodsen, slepers, vast- en losmakers, baggeraars, ophalers
van scheepsafval en leveranciers van scheepsbrandstoffen. Bovendien regelt het
de tarifering van de havendiensten. Goederenbehandeling en havenarbeid zijn
echter van sommige bepalingen vrijgesteld. Ook de nieuwe Europese
Concessierichtlijn wordt onder de loep genomen.